Webanalytics

Digital Natives richt platform analytics en website analytics in die data omzetten in bruikbare inzichten.

Of we nu samen een nieuw platform bouwen of enkel adviseren op het gebied van data en analytics: ons ervaren team helpt je graag met het opzetten van een slim meetsysteem gericht op het vergroten van impact en groei.

Analytics

Webanalytics: data omzetten in bruikbare inzichten

Data zijn een cruciaal middel om te begrijpen hoe een website of platform presteert. Door de juiste inzichten te verzamelen leren we wat goed werkt en waar ruimte is voor verbetering. Dat is precies waar website data waardevol zijn: ze helpen inzien welke richtingen er veel potentie voor verbetering hebben. Door naar data te kijken hoeven we niet blind te varen op intuïtie en aannames alleen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we enkel op webanalytics moeten vertrouwen. Data zijn namelijk vooral van waarde wanneer we ze kunnen omzetten in bruikbare inzichten. Niet meten om het meten, maar meten wat er écht toe doet dus.

Hoe maak je slim gebruik van website analytics?

Kies de juiste doelen om op te sturen

Het verzamelen van de juiste website data begint allemaal bij een heldere digitale strategie en het definiëren van concrete platform doelen. Pas wanneer we kristalhelder hebben waar het platform naartoe moet, kunnen we immers bepalen wanneer we succesvol zijn én welke data er nodig zijn om dit te beoordelen. We willen uiteindelijk meten wat er echt toe doet. In de praktijk betekent dat meten van progressie ten opzichte van de gekozen doelen.

KPIs die focus geven

Elke tap, scroll of klik kun je meten, met het risico dat je je verliest in algemene statistieken die je weinig vertellen over echte prestatie. Goede KPIs brengen juist focus en creëeren helderheid. Ze helpen met het maken van de juiste beslissingen. Dat noemen we ook wel actionable metrics, bruikbare statistieken dus. Naast bruikbaarheid zorgen we ook altijd dat KPIs begrijpelijk zijn en goed te vergelijken.

Data moeten leiden tot bruikbare inzicht

Data alleen zeggen nog niet zo veel, het kunnen omzetten van data in waardevolle inzichten en concrete verbeteringen is waarom we platform analytics inzetten. Bruikbaarheid is hier wederom een sleutelbegrip. We beschouwen data als bruikbaar wanneer deze laten zien hoe je presteert ten opzichte van je doel. We stellen daarom altijd twee vragen:

  1. Welke platform beslissing kunnen we maken op basis van deze KPI?

  2. Kunnen we dit resultaat opzettelijk reproduceren?

Wanneer het antwoord op beide vragen positief is, weten we zeker dat we naar KPIs kijken die ons bruikbare inzichten zullen verschaffen en kunnen we de analytics set-up overeenkomstig inrichten.

Segmenten, events, funnels en doelen

Wanneer we aan de slag gaan met de webanalytics richten we de gekozen tools zo in dat de belangrijkste informatie snel zichtbaar is. We kijken bijvoorbeeld naar slimme segmentatie. Je platform bedient waarschijnlijk meerdere doelgroepen, door deze los te beschouwen vergaren we waardevolle inzichten per doelgroep. We bepalen daarnaast wat de belangrijkste events, doelen en funnels zijn en zorgen dat deze goed worden gemeten. De meest waardevolle informatie brengen we samen in dashboards, zodat deze in één oogopslag te vinden zijn.

Een proces gericht op groei en optimalisatie

Digital Natives hanteert een vast proces om data om te zetten in concrete optimalisaties die leiden tot duurzame groei.

Op basis van digitale strategie en doelen komen we in een workshop tot de juiste KPIs en bijbehorende targets. Vervolgens maken we een meet-en implementatieplan en richten we de bijbehorende data-bronnen in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Tag Manager, Google Analytics, Matomo en Hotjar. We richten dashboards in en kiezen een ritme waarin we samen naar de data kijken. Dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen: identificeren van optimalisaties die helpen de doelen te bereiken. Dit doen we door analyse uit te voeren, hypotheses voor verbetering te formuleren, ideeën te bedenken en prioriteren en testen of onze aannames juist zijn.

Digital Natives: platform analytics specialist

Digital Natives, digital agency uit Amsterdam, ontwerpt en ontwikkelt digitale platforms waarbij groei en impact centraal staan. Ons ervaren team van productstrategen en UX experts helpt je graag met het inrichten van jouw analytics.

Bekijk hier een selectie van de Digital Natives klanten met wie wij hieraan werken:

Lees meer over werken met data en analytics

Vragen over webanalytics?

In een eerste gesprek kunnen we de uitdagingen bespreken en voorzien in een vrijblijvend advies. Zo leggen we een goede basis voor een toekomstige samenwerking.

Neem contact op met Digital Natives
Digital Natives Sophie