Digital Natives Digital Natives Digital Natives
De start van een nieuw digitaal platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag
Cases

De start van een nieuw digitaal platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag

Het multisite platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag brengt een nieuw gezicht online. Onder de hogeschool vallen de Koninklijk Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC) te Den Haag. De beide internationaal hoog aangeschreven instituten wilden zowel hun online identiteit als service volledig vernieuwen. De uitnodiging tot pitch van Digital Natives was de start van een nauwe samenwerking voor de creatie van een nieuw ‘Royal’ platform. In het eerste traject stonden de strategische aanpak, het design en technische ontwikkeling van drie publieke sites middels één systeem centraal.

Headerfoto door Daniela Roșca

Hogeschool Der Kunsten Den Haag

Onderwijs & Kunst

Design Research

  • Platform Strategy
  • User Interviews
  • Prototype Sprint
  • Content Strategy

Design

  • Digital Identity
  • UX Design
  • Visual Design

Build

  • Front-end Development
  • Back-end Development
  • Custom Multi-site CMS

Evolve

  • Marketing & optimalisatie

Van organisatie-denken naar gebruikerswensen

Om een goed beeld te krijgen wat een nieuw platform moet gaan bieden zijn inzichten van diverse betrokkenen uit de organisaties van groot belang. Door middel van creatieve workshops zijn de ideeën in kaart gebracht. De belangrijkste uitkomst was om de websites voor eindgebruikers gebruiksvriendelijker te maken. Er werden diverse gesprekken gevoerd met verschillende studenten. De uitkomsten van de gesprekken vormden uiteindelijk de basis voor het framework van speerpunten.

Starten met de belangrijkste user journeys

Met de inzichten van eindgebruikers voor handen was de volgende stap het in kaart brengen van de ideale paden oftewel key user journeys.

Testen primaire landing: de studiepagina

De user journeys brachten de grootste knelpunten aan het licht. Een prototype sprint is een perfecte methode om voor die belangrijkste uitdagingen creatieve oplossingen te bedenken en in snel tempo live te testen. De studiepagina is de primaire landing van een student en daarmee essentieel in de journey.

Testen sleutelmoment: de inschrijving

Het belangrijkste sleutelmoment na de studiepagina is de inschrijving tot een studie. Om als student de keuze te maken om je echt aan te melden is verschillende informatie van belang. Ideaal dus om in het prototype te testen welke informatie aansluit bij de behoefte en het moment, en welke niet.

Het ontwerp van een nieuwe digitale identiteit

De nieuwe visuele identiteit ontwikkelt door Lesley Moore  heeft als uitgangspunt: het continue zoeken naar nieuwe wegen en mogelijkheden. ‘Try again, fail again, fail better’ (Samuel Beckett). Dit minimalistische canvas, het gedachtegoed en de kernwaarden ‘Royal’ en ‘Raw’ waren voor ons de basis voor een nieuwe digitale vormgeving.

Drie organisaties, één familie, één design systeem

Het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst vallen onder de Hogeschool der Kunsten Den Haag en vormen één familie. Daarom is er één design systeem ontworpen. Dit systeem bestaat enerzijds uit generieke architectuur, modules en componenten en anderzijds uit individuele styling, dynamische content en een vrije invulling van opbouw van pagina’s en site structuren.

Het 'story first' principe

Alledrie de instituten hebben een breed spectrum aan doelgroepen en zijn zowel nationaal als internationaal actief. Dat betekent heel veel informatie en een platform van meer dan 300 pagina’s. Traditioneel gezien wordt een dergelijke hoeveelheid informatie gecategoriseerd en in hokjes aangeboden. Digital Natives benadert informatie vanuit het story first principe. Het opbouwen van een verhaal (gelinked aan de user journey) en hierin contextuele informatie stapsgewijs aanbieden gekoppeld aan het moment.

Een CMS op maat

Het CMS biedt middels componenten en modules gemak in het flexibel inrichten van pagina’s in combinatie met efficient hergebruik van de verschillende typen content. Per site kan een eigen styling worden toegepast. Zo ontstaat er één systeem waarvan de toepassing per organisatie kan variëren in structuur en uitstraling.

Een geslaagde samenwerking

Met de livegang van de drie nieuwe publiekssites als basis voor de infrastructuur, kunnen we verder bouwen aan het platform. Deze eerste fase is de start van een geslaagde samenwerking.

Resultaat na 3 maanden

Stijging organisch verkeer
82%
Stijging aantal unieke sessies
60%
Stijging aantal unieke bezoekers
42%
Stijging aantal pageviews
214%

Project Team

  • Elmar Kruitwagen

    Lead Design

  • Lars Dol

    Front-end Developer

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Freek van Rijt

    Full-stack Developer

  • Frederike Hurenkamp

    Project Manager & Scrum Leader

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

LawyerlinQ ontwikkelt nieuw digitaal platform met Digital Natives

shared by stephanie on 13/12/2018

LawyerlinQ, de juridische innovator, heeft voor Digital Natives gekozen. Benieuwd wat wij gaan doen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

14:10 - 13 december 2018

Op zoek naar betekenis in Brighton: Digital Natives bij Meaning Conference

shared by stephanie on 13/12/2018

Wij waren bij het 'Meaning Conference' in Brighton. Lees hier onze drie inzichten.

shared by Stephanie Muller

13:54 - 13 december 2018

Fair Wear Foundation kiest Digital Natives als digitale partner

shared by stephanie on 06/12/2018

De komende jaren gaat Digital Natives voor Fair Wear Foundation aan de slag met de ontwikkeling van platforms en services. Lees hier het bericht.

shared by Stephanie Muller

11:29 - 6 december 2018

RegioBank winnaar ‘Beste Website van het Jaar’ in de categorie banken en beleggen

shared by stephanie on 27/11/2018

Digital Natives is als digitale partner bij het project betrokken geweest. Lees hier het bericht. 

shared by Stephanie Muller

09:40 - 27 november 2018

Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!)

shared by stephanie on 15/05/2018

Front-end Developer Riekus is deze week aan het woord. Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!), lees hier het artikel.

shared by Stephanie Muller

11:56 - 15 mei 2018

Rapid UX Research at Google

shared by stephanie on 01/05/2018

UX designer Renske heeft een artikel geselecteerd op Medium. Hoe kun je in hele korte tijd een UX research uitvoeren? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

12:00 - 1 mei 2018

Why Our Brains Fall for False Expertise, and How to Stop It

shared by stephanie on 16/04/2018

Deze week heeft Digital Marketeer Marije een artikel geselecteerd op Strategy-business.com. Hoe trap je niet meer in de val van je eigen hersenen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

10:59 - 16 april 2018

Facebook protect, de nieuwe feature van de iOS Facebook app

shared by stephanie on 13/03/2018

Deze week heeft Front-end Developer Wouter een artikel geselecteerd op Wired, over de nieuwe feature van de Facebook app op iOS: Facebook protect. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

16:08 - 13 maart 2018
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden