Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Voordekunst
Cases

Crowdfunding­platform
voor de toekomst

Voordekunst is het grootste crowdfunding platform van Nederland. Sinds de oprichting in 2009 is er ruim €9.400.000 geïnvesteerd door meer dan 94.000 donateurs. Eind 2014 kwamen we toevallig in aanraking met directeur Roy Cremers, wat resulteerde in een serie gesprekken over de toekomst van crowdfunding. Twee maanden later wonnen wij de pitch om de strategie uit te werken, het platform te ontwerpen en te ontwikkelen. Sinds de oplevering hiervan ontwikkelen we maandelijks door.

Kunst & Cultuur

Understand

  • Business strategie
  • Lean & Scrum

Create

  • UX
  • Design
  • Front-end development
  • Custom JavaScript

Evolve

  • Marketing & optimalisatie

De uitdaging bij digitale platforms

Bij digitale platforms heb je altijd te maken met meerdere type gebruikers. Deze maken tegelijkertijd gebruik van hetzelfde platform maar hebben andere behoeftes waar je in moet voorzien. Bij het platform van AirBNB zijn dat verhuurders ten opzichte van de huurders. Bij Voordekunst zijn dat aan de ene kant de makers die projecten aanmaken en aan de andere kant donateurs die deze projecten financieren. En er is een belangrijke derde partij die vaak vergeten wordt: de organisatie zelf. Voordekunst speelt als moderator een belangrijke rol bij de keuze, onboarding en begeleiding van makers.

Innoveren met customer journey maps

In de beginfase van dit project maakten we gebruik van service design workshops zoals customer journey mapping om het platform te innoveren vanuit de wensen en behoeftes van de verschillende gebruikers. Hier bleek al gauw dat de grootste winst te behalen was bij Voordekunst zelf door de vele werkzaamheden van de medewerkers te automatiseren. Dus voordat we verbeteringen konden uitwerken aan de “zichtbare” voorkant van het platform moesten we een stap terug doen: focus op het aanmeldproces en de automatisering hiervan.

UX prototyping in Bootstrap

Aangezien het aanmeldproces van nieuwe projecten door makers een essentieel onderdeel is hebben we ervoor gekozen om dit eerst te prototypen. Op deze manier konden we dit onderdeel uitgebreid testen met Voordekunst èn met makers voordat we ons richtten op de vormgeving en de koppelingen met de back-end.

Digital styleguide met card systeem

Tegelijk met ons traject werd de nieuwe huisstijl voor Voordekunst ontworpen door Vruchtvlees. Op basis van de huisstijl hebben we het digitale design van het platform uitgewerkt. De voorkant van het platform is voornamelijk gericht op het tonen van projecten. Hiervoor hebben we een design grid gemaakt op basis van een slim ‘card’ systeem. Projecten zijn te zien als cards en deze cards zijn er in meerdere formaten. Afhankelijk van je schermformaat wordt de juiste card bepaald en worden de projecten ingeladen. Zo kunnen ze makkelijk schalen naar verschillende schermen en devices.

De complete journey van de maker is geautomatiseerd

Binnen het oude platform was er veelvuldig contact nodig tussen Voordekunst en makers van projecten. Wordbestanden, spreadsheets, contracten en facturen werden heen en weer gemaild. Binnen het nieuwe platform hebben we het gehele process geautomatiseerd. Alle teksten, beeld en video wordt direct ge-upload, Voordekunst kan projecten online goedkeuren en binnen een afgesloten omgeving kunnen ze berichten sturen om de makers te begeleiden.

De contracten worden binnen de aanmeldflow digitaal ondertekend en facturen worden automatisch verstuurd naar de maker. Er komst nergens meer handwerk aan te pas.

vdk-5

Een mobile first donatieproces

Social media is één van de belangrijkste doorverwijzers van traffic naar de projectpagina’s: 40% van de donateurs landt op deze pagina via hun mobiel. En dit percentage zal in de aankomende jaren alleen maar toenemen. Daarom  hebben we het donatieproces mobile first uitgewerkt, in tegenstelling tot het aanmaken van projecten (wat alleen op desktop wordt gedaan).

Platform Branding

Als we een digitaal platform of dienst ontwerpen is het integreren en embedden van Youtube filmpjes een vervelende bijkomstigheid. De vormgeving en advertenties van Youtube players zorgen voor een breuk in de merkbeleving. Maar de video van de maker vinden wij een cruciaal onderdeel die een belangrijk onderdeel moet worden van de merkbeleving van Voordekunst.

Voor Voordekunst hebben we daarom gekozen om de video’s geautomatiseerd te uploaden naar een betaald Vimeo account zonder reclame. Deze kunnen we vervolgens via de API inladen binnen onze eigen custom ontworpen player – geheel in lijn met de Voordekunst stijl. Om het helemaal af te maken heeft Vruchtvlees hier een korte Voordekunst intro clip voor gemaakt die ingeladen wordt voordat een video afspeelt. Het resultaat: elke video van elke maker is automatisch Voordekunst branded.

Positive design: de details maken de ervaring bijzonder

We zien vaak dat het werk binnen de digitale industrie maar al te serieus wordt genomen. We verliezen onszelf in discussies waarin we websites en platforms reduceren tot landingspagina’s, conversies en e-commerce doelen. Natuurlijk zijn de cijfers belangrijk, maar we moeten vooral niet vergeten het web leuk en onderscheidend te maken voor bezoekers. Voordekunst is een sterk, vrolijk en positief merk. Wij vinden dat dit uiting moet krijgen in features die op het juiste moment het verschil maken.

Zo ziet de donatiepagina er uit als het doelbedrag gehaald is.

Mocht je toevallig op een verkeerde link klikken die naar Voordekunst verwijst dan kom je terecht op deze 404 pagina.

En dat kon menig twiteraar waarderen.

vdk-10

vdk-11

vdk-12

Livegang in VondelCS

Vaak genoeg gaan projecten stilletjes live zodat er in alle rust nog de laatste wijzigingen gemaakt kunnen worden. Dat was hier wel anders. Met veel bombarie en in groot gezelschap ging het Voordekunst 2.0 live in het VondelCS gebouw aan het Vondelpark. In stijl werd er door Roy op een grote rode knop gedrukt en ging het platform live. Ook deze aanpak was geheel in de vrolijke en positieve stijl van Voordekunst.

Resultaten na 6 maanden

Stijging aantal unieke sessies
42%
Aantal donaties
verhoogd met
43%
Stijging van 
omzet
41%
Stijging conversie op mobiel
18%

Naast het verbeteren van de prestaties van het platform hebben we vanwege het digitaliseren van de gehele customer journey veel werk bespaart voor de werknemers van Voordekunst. Hierdoor is 1+ FTE’s vrij gekomen om zich volledig te richten op het begeleiden van makers buiten het platform.

Record: Nederland geeft ruim 3,5 miljoen voor de kunst in 2015

2015 was een recordjaar voor voordekunst.nl, hét Nederlandse platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Dit jaar werd er door 45.865 donateurs maar liefst € 3.558.550 gedoneerd aan 705 kunstprojecten. Dit is een groei van 35% ten opzichte van 2014. Voordekunst blijft hiermee het grootste online donatieplatform van Nederland.

Centraal bij de ontwikkeling van onze nieuwe site stond het contact tussen de verschillende gebruikers van ons platform en de medewerkers van voordekunst. Wij zijn meer dan een doorgeefluik van geld, het draait bij ons voornamelijk om betrokkenheid. Tussen donateurs en makers onderling, maar ook tussen deze 'klanten' en de medewerkers van voordekunst. Deze betrokkenheid vinden we ook bij Digital Natives. Samen met hen maken we nog steeds stappen om voordekunst het meest succesvolle online donatieplatform van Nederland te laten blijven.

Roy Cremers
Directeur Voordekunst

Team

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

  • Joost Krijnen

    Lead Design

  • Lars Dol

    Front-end Developer

  • Jaer Pollux

    Jaer Pollux

    Visual Designer

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

  • Daniëlle de Man

    Front-end developer

Digital Natives ontwikkelt digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Digital Natives onderdeel van de Dutch Digital Agencies (DDA)

Digital Natives is toegetreden tot Dutch Digital Agencies (DDA). DDA verenigt de meest toonaangevende digitale bureaus van Nederland en stimuleert actief het creatieve en innovatieve vermogen van de digital industrie en de interactie tussen de aangesloten bureaus. Lees hier het artikel.

08:51 - 21 juni 2017

Sophie Duindam & Bart Baeschnitt versterken het team van Digital Natives

Digital Natives heeft versterking gekregen van Sophie Duindam & Bart Baeschnitt. Sophie Duindam is toegevoegd aan het team als Digital Marketeer. Bart Baeschnitt is aangetrokken als Digital Strategist. Lees hier meer

09:17 - 19 juni 2017

Mobile app voor Kees de Boekhouder live

Digital Natives ontwikkelt de nieuwe boekhoudsoftware voor Kees de Boekhouder. Zojuist is de nieuwe IOS app uitgekomen waar zzp'ers hun bonnen mee kunnen inscannen. De android app komt binnenkort uit.

16:18 - 26 januari 2017

Platform We Are Public breidt uit naar Den Haag

Het bekende We Are Public platform uit Amsterdam is uitgebreid naar Den Haag na een succesvolle crowdfundingcampagne.

15:55 - 26 januari 2017

Digital Natives in de Adformatie

Onze oprichters Sander van der Vliet en Erik de Vreede vertellen over het pad van de schoolbanken naar bureau van 15 mensen. Lees het artikel op adformatie.nl

15:44 - 26 januari 2017

Wij staan op de shortlist van Fonk Magazine - Who to Watch 2016

Fonk magazine zet met Who to Watch 2016 de bureaus die nú hun doorbraakmoment beleven in de spotlights.

16:07 - 20 oktober 2016

Digital Natives behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland

Wij zijn officieel benoemd tot FD Gazellen voor de consistente groei die we hebben meegemaakt afgelopen 3 jaar..

16:00 - 20 oktober 2016

Binnen één week een prototype maken en testen onder gebruikers

Lees op Frankwatching een uitgebreid artikel over hoe wij bij Digital Natives Design Sprints toepassen om binnen een week nieuwe websites en apps te toetsen bij gebruikers.

14:30 - 18 oktober 2016

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden