Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Voordekunst
Cases

Crowdfunding­platform
voor de toekomst

Voordekunst is het grootste crowdfunding platform van Nederland. Sinds de oprichting in 2009 is er ruim €9.400.000 geïnvesteerd door meer dan 94.000 donateurs. Eind 2014 kwamen we toevallig in aanraking met directeur Roy Cremers, wat resulteerde in een serie gesprekken over de toekomst van crowdfunding. Twee maanden later wonnen wij de pitch om de strategie uit te werken, het platform te ontwerpen en te ontwikkelen. Sinds de oplevering hiervan ontwikkelen we maandelijks door.

Kunst & Cultuur

Understand

  • Business strategie
  • Lean & Scrum

Create

  • UX
  • Design
  • Front-end development
  • Custom JavaScript

Evolve

  • Marketing & optimalisatie

De uitdaging bij digitale platforms

Bij digitale platforms heb je altijd te maken met meerdere type gebruikers. Deze maken tegelijkertijd gebruik van hetzelfde platform maar hebben andere behoeftes waar je in moet voorzien. Bij het platform van AirBNB zijn dat verhuurders ten opzichte van de huurders. Bij Voordekunst zijn dat aan de ene kant de makers die projecten aanmaken en aan de andere kant donateurs die deze projecten financieren. En er is een belangrijke derde partij die vaak vergeten wordt: de organisatie zelf. Voordekunst speelt als moderator een belangrijke rol bij de keuze, onboarding en begeleiding van makers.

Innoveren met customer journey maps

In de beginfase van dit project maakten we gebruik van service design workshops zoals customer journey mapping om het platform te innoveren vanuit de wensen en behoeftes van de verschillende gebruikers. Hier bleek al gauw dat de grootste winst te behalen was bij Voordekunst zelf door de vele werkzaamheden van de medewerkers te automatiseren. Dus voordat we verbeteringen konden uitwerken aan de “zichtbare” voorkant van het platform moesten we een stap terug doen: focus op het aanmeldproces en de automatisering hiervan.

UX prototyping in Bootstrap

Aangezien het aanmeldproces van nieuwe projecten door makers een essentieel onderdeel is hebben we ervoor gekozen om dit eerst te prototypen. Op deze manier konden we dit onderdeel uitgebreid testen met Voordekunst èn met makers voordat we ons richtten op de vormgeving en de koppelingen met de back-end.

Digital styleguide met card systeem

Tegelijk met ons traject werd de nieuwe huisstijl voor Voordekunst ontworpen door Vruchtvlees. Op basis van de huisstijl hebben we het digitale design van het platform uitgewerkt. De voorkant van het platform is voornamelijk gericht op het tonen van projecten. Hiervoor hebben we een design grid gemaakt op basis van een slim ‘card’ systeem. Projecten zijn te zien als cards en deze cards zijn er in meerdere formaten. Afhankelijk van je schermformaat wordt de juiste card bepaald en worden de projecten ingeladen. Zo kunnen ze makkelijk schalen naar verschillende schermen en devices.

De complete journey van de maker is geautomatiseerd

Binnen het oude platform was er veelvuldig contact nodig tussen Voordekunst en makers van projecten. Wordbestanden, spreadsheets, contracten en facturen werden heen en weer gemaild. Binnen het nieuwe platform hebben we het gehele process geautomatiseerd. Alle teksten, beeld en video wordt direct ge-upload, Voordekunst kan projecten online goedkeuren en binnen een afgesloten omgeving kunnen ze berichten sturen om de makers te begeleiden.

De contracten worden binnen de aanmeldflow digitaal ondertekend en facturen worden automatisch verstuurd naar de maker. Er komst nergens meer handwerk aan te pas.

vdk-5

Een mobile first donatieproces

Social media is één van de belangrijkste doorverwijzers van traffic naar de projectpagina’s: 40% van de donateurs landt op deze pagina via hun mobiel. En dit percentage zal in de aankomende jaren alleen maar toenemen. Daarom  hebben we het donatieproces mobile first uitgewerkt, in tegenstelling tot het aanmaken van projecten (wat alleen op desktop wordt gedaan).

Platform Branding

Als we een digitaal platform of dienst ontwerpen is het integreren en embedden van Youtube filmpjes een vervelende bijkomstigheid. De vormgeving en advertenties van Youtube players zorgen voor een breuk in de merkbeleving. Maar de video van de maker vinden wij een cruciaal onderdeel die een belangrijk onderdeel moet worden van de merkbeleving van Voordekunst.

Voor Voordekunst hebben we daarom gekozen om de video’s geautomatiseerd te uploaden naar een betaald Vimeo account zonder reclame. Deze kunnen we vervolgens via de API inladen binnen onze eigen custom ontworpen player – geheel in lijn met de Voordekunst stijl. Om het helemaal af te maken heeft Vruchtvlees hier een korte Voordekunst intro clip voor gemaakt die ingeladen wordt voordat een video afspeelt. Het resultaat: elke video van elke maker is automatisch Voordekunst branded.

Positive design: de details maken de ervaring bijzonder

We zien vaak dat het werk binnen de digitale industrie maar al te serieus wordt genomen. We verliezen onszelf in discussies waarin we websites en platforms reduceren tot landingspagina’s, conversies en e-commerce doelen. Natuurlijk zijn de cijfers belangrijk, maar we moeten vooral niet vergeten het web leuk en onderscheidend te maken voor bezoekers. Voordekunst is een sterk, vrolijk en positief merk. Wij vinden dat dit uiting moet krijgen in features die op het juiste moment het verschil maken.

Zo ziet de donatiepagina er uit als het doelbedrag gehaald is.

Mocht je toevallig op een verkeerde link klikken die naar Voordekunst verwijst dan kom je terecht op deze 404 pagina.

En dat kon menig twiteraar waarderen.

vdk-10

vdk-11

vdk-12

Livegang in VondelCS

Vaak genoeg gaan projecten stilletjes live zodat er in alle rust nog de laatste wijzigingen gemaakt kunnen worden. Dat was hier wel anders. Met veel bombarie en in groot gezelschap ging het Voordekunst 2.0 live in het VondelCS gebouw aan het Vondelpark. In stijl werd er door Roy op een grote rode knop gedrukt en ging het platform live. Ook deze aanpak was geheel in de vrolijke en positieve stijl van Voordekunst.

Resultaten na 6 maanden

Stijging aantal unieke sessies
42%
Aantal donaties
verhoogd met
43%
Stijging van 
omzet
41%
Stijging conversie op mobiel
18%

Naast het verbeteren van de prestaties van het platform hebben we vanwege het digitaliseren van de gehele customer journey veel werk bespaart voor de werknemers van Voordekunst. Hierdoor is 1+ FTE’s vrij gekomen om zich volledig te richten op het begeleiden van makers buiten het platform.

Record: Nederland geeft ruim 3,5 miljoen voor de kunst in 2015

2015 was een recordjaar voor voordekunst.nl, hét Nederlandse platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Dit jaar werd er door 45.865 donateurs maar liefst € 3.558.550 gedoneerd aan 705 kunstprojecten. Dit is een groei van 35% ten opzichte van 2014. Voordekunst blijft hiermee het grootste online donatieplatform van Nederland.

Centraal bij de ontwikkeling van onze nieuwe site stond het contact tussen de verschillende gebruikers van ons platform en de medewerkers van voordekunst. Wij zijn meer dan een doorgeefluik van geld, het draait bij ons voornamelijk om betrokkenheid. Tussen donateurs en makers onderling, maar ook tussen deze 'klanten' en de medewerkers van voordekunst. Deze betrokkenheid vinden we ook bij Digital Natives. Samen met hen maken we nog steeds stappen om voordekunst het meest succesvolle online donatieplatform van Nederland te laten blijven.

Roy Cremers
Directeur Voordekunst

Team

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

  • Joost Krijnen

    Lead Design

  • Daniëlle de Man

    Front-end developer

  • Lars Dol

    Front-end Developer

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is digital marketeer Sophie aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Sophie waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt.

12:52 - 10 oktober 2017

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden