Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Vrij Nederland
Cases

Platform voor
journalistieke innovatie

Het weekblad van Vrij Nederland heeft het zwaar. De oplages dalen gestaag, een trend die we bij andere uitgevers ook zien. De industrie kan maar geen succesvolle online business modellen vinden. Dit betekent dat VN zelf moet innoveren om stapsgewijs de juiste richting te vinden. Digital Natives deed een voorstel om een proces en samenwerking in te richten waarbij we continu nieuwe wegen verkennen, data analyseren, evalueren en doorontwikkelen. VN.NL moet een platform worden voor journalistieke innovatie waarbij stap voor stap toe wordt gewerkt naar een nieuw businessmodel.

Media & Journalistiek

Strategie

  • Business strategie
  • Lean & Scrum

Digital Design

  • UX
  • Design
  • Front-end development
  • Custom JavaScript
  • WordPress implementatie

Development

  • Marketing & optimalisatie

Iedereen betrekken vanaf het begin

We vonden het belangrijk dat alle stakeholders (de redactie, webredactie, hoofdredacteur, uitgever en de interne IT afdeling) het nieuwe platform vanaf het begin zouden omarmen. Dit zien we altijd als een essentiële stap bij het ontwikkelen van nieuwe digitale platformen. Zowel voor het vergaren van de nodige input en inzichten, als voor het creëren van een draagvlak om het platform na oplevering tot een groot succes uit te bouwen. 

“Hoog tijd voor de toekomst: we gaan scrummen”

De eerste brainstorm was met de gehele VN redactie. Toen we begonnen ontstond er gelijk een “culture-clash”. Het schijnt dat ons taalgebruik behoorlijk vervuild is met hippe Amerikaanse termen uit de technologiewereld. Scrum, Lean Startup, Sprints, Journeys; allemaal termen die geen Nederlandse variant kennen. Aangezien we niet de minste taalpuristen tegenover ons hadden zitten was dit een grappige brug die we moesten slaan. Een week later opende hoofdredacteur Frits van Exter het weekblad met: “Hoog tijd voor de toekomst: we gaan scrummen”.

Product owner Scrum training

Bij Digital Natives scrummen we al heel wat jaren. Nu scrum gemeengoed is geworden staan nieuwe klanten er meestal direct voor open, wat betekent dat we vaak met kersverse Product Owners werken (scrumterm voor de eigenaar van het product). Daarom bieden we voorafgaand aan een scrumtraject een training aan om de principes en rollen van Scrum toe te lichten. Ook bij VN hebben we dit gedaan, met als resultaat een geweldige Product Owner.

Tim de Gier product owner

Scrummen op de redactievloer van Vrij Nederland

Een essentieel onderdeel van scrum is dat er een eigen projectruimte wordt ingericht voor het hele team. VN stond hier  helemaal achter en we hebben een scrum ruimte ingericht midden op de redactievloer. Hier heeft het team gedurende de eerste sprints gewerkt. Ook was dit een handige manier om de gehele organisatie te betrekken bij de vorderingen van het platform.

Enquêtes en interviews met VN lezers

Het lastige aan gebruikersdata en analytics bij bestaande platformen is dat je wel een beeld krijgt van hoe gebruikers door het platform bewegen, maar je nooit weet waarom ze bepaalde keuzes maken. Het blijft altijd gissen naar de motivaties en behoeften; een fundamenteel probleem van statistiek. Daarom is het essentieel om directer in contact te komen met gebruikers, ze te bevragen en hun beweegredenen te achterhalen.

Enquête ingevuld door 2718 lezers en een beta groep van 1210 man

We begonnen met een uitgebreide enquête onder de online lezers van VN. De enquête was eenvoudig opgezet via Typeform en werd ingevuld door 2718 mensen. Van deze groep lieten 1210 mensen hun gegevens achter om deel te nemen aan onze beta groep, waaraan we onze eerste ideeën voor het nieuwe platform konden toetsen.

Inzichten vertalen naar customer journeys

Van al deze lezers hebben we er 17 uitgenodigd op de redactie om diepte interviews mee te houden. Samen met hen zijn we inhoudelijk ingegaan op de motivaties achter de keuzes die ze maken. De inzichten die hieruit zijn voortgekomen hebben we verwerkt in verschillende customer journey maps. Dit zijn weergaven van de gehele gebruikerservaring waarin we weergeven wat een gebruiker doet, ervaart en voelt voor, tijdens en na een contactmoment.

Experiment #1: Verschillende soorten content testen

Samen met de redactie en webredactie wilden we verschillende soorten content gaan testen op het platform. Zo kan de webredactie zelf meer publiceren zonder afhankelijk te zijn van redacteuren en kunnen we zien of nieuwe leeservaringen aanslaan bij de lezers. Naast de bestaande lange artikelen uit het blad zijn we begonnen met het plaatsen van korte artikelen, content dat elders op het web staat, podcasts, archief artikelen, quotes uit artikelen en fotoreportages.

160330_Cards_VN.001

Experiment #2: Kunnen we bezoekers uit social media langer behouden op het platform?

Het consumeren van nieuws en journalistiek gebeurt zelden meer via de homepage en steeds minder op een desktop computer. Het merendeel van de bezoekers komen binnen via Facebook en Twitter en die lezen het betreffende artikel binnen de mobiele app van deze sociale platforms. Het moeilijke hieraan is dat de bezoeker in wezen nog in de stroom van zijn social media feed zit terwijl hij het artikel van Vrij Nederland leest. Daarom zien we dat de gemiddelde bezoeker na het artikel de website verlaat en ongetwijfeld verder gaat met zijn persoonlijke feed. En hele moeilijke groep dus om op je platform te houden en vervolgens te “monetizen.”

Een doorlopende timeline van artikelen

Gericht op de bezoekers vanuit social platforms hebben we een doorlopende “timeline” ontwikkelt waarbij artikelen elkaar automatisch opvolgen. Bij elk artikel waar een bezoeker op binnenkomt begint het volgende artikel gelijk in te laden waardoor je een eindeloze timeline hebt. De artikelen volgen elkaar op op basis van publicatiedatum. In de toekomst gaan we hier een algoritme voor schrijven die rekening houdt met voorkeuren en bekijkt welke artikelen al gelezen zijn.

Design voor digitale platformen

Bij het ontwikkelen van platforms houden we met design veel rekening met de herbruikbaarheid en onderhoud van de vele visuele en technische componenten. Hierdoor proberen we zoveel mogelijk in systemen te denken en een bepaalde logica te ontwerpen voor de structuren die je visueel langs ziet komen.

Een digitale styleguide van componenten

Een van de onderdelen die we hiervoor inzetten zijn digitale styleguides waarin alle features binnen een platform worden ontwikkeld als front-end geprogrammeerde componenten. Op die manier kunnen verschillende ontwikkelaars allemaal dezelfde ontworpen componenten gebruiken. Als er wijzigingen in het design plaatsvinden kan dat ook op één plek aangepast worden zodat het gehele platform of dienst gelijk geupdate wordt.

Samenwerken met het IT team van WPG Media

Aangezien het platform van Vrij Nederland en het CMS door het Crossmedia team van WPG technisch beheerd moet worden is het heel makkelijk om gezamenlijk vanuit een zelfde styleguide te werken. Wij kunnen het design en de consistentie van het platform waarborgen.

Experiment #3: Extra verdienmodel opzetten door integratie met Blendle

Net als VN geloven wij in Blendle: de digitale kiosk die artikelen van deelnemende kranten en tijdschriften per stuk te koop aanbied. Dit is niet een oplossing voor alle problemen binnen de journalistieke sector, maar wel een kanaal dat in de toekomst een significante inkomstenbron zou kunnen worden.  Het succes van Blendle – en daarmee de gehele branche – zou vergroot kunnen worden als we hun tools verder zouden integreren op het platform van VN.

Direct afrekenen van een artikel met Blendle binnen vn.nl

Samen met de programmeurs van Blendle zijn we een pilot traject ingegaan om nieuwe functionaliteiten te testen. We wilden het mogelijk maken om als bezoeker artikelen te lezen zelfs als je geen abonnement had. Met de livegang van VN.nl waren wij het eerste platform waarbij je een artikel direct kunt afrekenen en lezen met Blendle zonder dat je de website van Vrij Nederland hoeft te verlaten.

Resultaten na 6 maanden

De groei van het platform voor Vrij Nederland faciliteren we door middel van ons Evolve programma. Een vorm van samenwerken waarin we maandelijks cijfers evalueren, verbeteringen aan het platform voorstellen en deze binnen kleine iteraties doorvoeren.

Stijging aantal unieke sessies
+34%
Stijging aantal pageviews
+71%
Gemiddelde sessieduur
3:27 min
Stijging aantal verkochte abbonementen
+17.5%

Als we kijken naar de drie verschillende experimenten die we hebben uitgevoerd dan zien we dat zowel de variaties in artikelvormen samen met de doorlopende timeline hebben geleid tot een grote groei van bezoekers, pageviews en Time on Site. Het nieuwe verdienmodel door met Blendle af te rekenen is interessant te noemen maar nog niet substantieel. De bekendheid en groei van Blendle in Nederland zal hier een belangrijke factor voor zijn in de toekomst.

VN.NL is in 2016 genomineerd voor een European Design Award en voor een Spin Award.

Tim de Gier over Digital Natives

We kozen uit de vele online bureaus in Nederland voor Digital Natives omdat zij niet alleen goede producten opleveren, maar ook onze hele manier van werken wilden aanpakken. Inmiddels denken we op een hele nieuwe manier na over ons tijdschrift en onze verhalen en de rol die technologie voor ons kan spelen. Digital Natives heeft voor ons een architectuur en methode neergezet waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

Tim de Gier
Product Owner Vrij Nederland

Het team dat aan VN.NL werkt

  • Joost Krijnen

    Lead Design

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

  • Jaer Pollux

    Jaer Pollux

    Visual Designer

  • Sander van der Vliet

    Founder & CTO

  • Lars Dol

    Front-end Developer

Digital Natives ontwikkelt digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Mobile app voor Kees de Boekhouder live

Digital Natives ontwikkelt de nieuwe boekhoudsoftware voor Kees de Boekhouder. Zojuist is de nieuwe IOS app uitgekomen waar zzp'ers hun bonnen mee kunnen inscannen. De android app komt binnenkort uit.

16:18 - 26 januari 2017

Platform We Are Public breidt uit naar Den Haag

Het bekende We Are Public platform uit Amsterdam is uitgebreid naar Den Haag na een succesvolle crowdfundingcampagne.

15:55 - 26 januari 2017

Digital Natives in de Adformatie

Onze oprichters Sander van der Vliet en Erik de Vreede vertellen over het pad van de schoolbanken naar bureau van 15 mensen. Lees het artikel op adformatie.nl

15:44 - 26 januari 2017

Wij staan op de shortlist van Fonk Magazine - Who to Watch 2016

Fonk magazine zet met Who to Watch 2016 de bureaus die nú hun doorbraakmoment beleven in de spotlights.

16:07 - 20 oktober 2016

Digital Natives behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland

Wij zijn officieel benoemd tot FD Gazellen voor de consistente groei die we hebben meegemaakt afgelopen 3 jaar..

16:00 - 20 oktober 2016

Binnen één week een prototype maken en testen onder gebruikers

Lees op Frankwatching een uitgebreid artikel over hoe wij bij Digital Natives Design Sprints toepassen om binnen een week nieuwe websites en apps te toetsen bij gebruikers.

14:30 - 18 oktober 2016

Digital Natives End of the Summer Party

Met zo'n kantoorlocatie moest er een groot feest komen. Vrijdag 29 sep was het zo ver. Aanleiding was het einde van de zomer. De dag er na begon de herfst.

13:59 - 23 september 2016

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden