Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Vrij Nederland
Cases

Platform voor
journalistieke innovatie

Het weekblad van Vrij Nederland heeft het zwaar. De oplages dalen gestaag, een trend die we bij andere uitgevers ook zien. De industrie kan maar geen succesvolle online business modellen vinden. Dit betekent dat VN zelf moet innoveren om stapsgewijs de juiste richting te vinden. Digital Natives deed een voorstel om een proces en samenwerking in te richten waarbij we continu nieuwe wegen verkennen, data analyseren, evalueren en doorontwikkelen. VN.NL moet een platform worden voor journalistieke innovatie waarbij stap voor stap toe wordt gewerkt naar een nieuw businessmodel.

Media & Journalistiek

Strategie

  • Business strategie
  • Lean & Scrum

Digital Design

  • UX
  • Design
  • Front-end development
  • Custom JavaScript
  • WordPress implementatie

Development

  • Marketing & optimalisatie

Iedereen betrekken vanaf het begin

We vonden het belangrijk dat alle stakeholders (de redactie, webredactie, hoofdredacteur, uitgever en de interne IT afdeling) het nieuwe platform vanaf het begin zouden omarmen. Dit zien we altijd als een essentiële stap bij het ontwikkelen van nieuwe digitale platformen. Zowel voor het vergaren van de nodige input en inzichten, als voor het creëren van een draagvlak om het platform na oplevering tot een groot succes uit te bouwen. 

“Hoog tijd voor de toekomst: we gaan scrummen”

De eerste brainstorm was met de gehele VN redactie. Toen we begonnen ontstond er gelijk een “culture-clash”. Het schijnt dat ons taalgebruik behoorlijk vervuild is met hippe Amerikaanse termen uit de technologiewereld. Scrum, Lean Startup, Sprints, Journeys; allemaal termen die geen Nederlandse variant kennen. Aangezien we niet de minste taalpuristen tegenover ons hadden zitten was dit een grappige brug die we moesten slaan. Een week later opende hoofdredacteur Frits van Exter het weekblad met: “Hoog tijd voor de toekomst: we gaan scrummen”.

Product owner Scrum training

Bij Digital Natives scrummen we al heel wat jaren. Nu scrum gemeengoed is geworden staan nieuwe klanten er meestal direct voor open, wat betekent dat we vaak met kersverse Product Owners werken (scrumterm voor de eigenaar van het product). Daarom bieden we voorafgaand aan een scrumtraject een training aan om de principes en rollen van Scrum toe te lichten. Ook bij VN hebben we dit gedaan, met als resultaat een geweldige Product Owner.

Tim de Gier product owner

Scrummen op de redactievloer van Vrij Nederland

Een essentieel onderdeel van scrum is dat er een eigen projectruimte wordt ingericht voor het hele team. VN stond hier  helemaal achter en we hebben een scrum ruimte ingericht midden op de redactievloer. Hier heeft het team gedurende de eerste sprints gewerkt. Ook was dit een handige manier om de gehele organisatie te betrekken bij de vorderingen van het platform.

Enquêtes en interviews met VN lezers

Het lastige aan gebruikersdata en analytics bij bestaande platformen is dat je wel een beeld krijgt van hoe gebruikers door het platform bewegen, maar je nooit weet waarom ze bepaalde keuzes maken. Het blijft altijd gissen naar de motivaties en behoeften; een fundamenteel probleem van statistiek. Daarom is het essentieel om directer in contact te komen met gebruikers, ze te bevragen en hun beweegredenen te achterhalen.

Enquête ingevuld door 2718 lezers en een beta groep van 1210 man

We begonnen met een uitgebreide enquête onder de online lezers van VN. De enquête was eenvoudig opgezet via Typeform en werd ingevuld door 2718 mensen. Van deze groep lieten 1210 mensen hun gegevens achter om deel te nemen aan onze beta groep, waaraan we onze eerste ideeën voor het nieuwe platform konden toetsen.

Inzichten vertalen naar customer journeys

Van al deze lezers hebben we er 17 uitgenodigd op de redactie om diepte interviews mee te houden. Samen met hen zijn we inhoudelijk ingegaan op de motivaties achter de keuzes die ze maken. De inzichten die hieruit zijn voortgekomen hebben we verwerkt in verschillende customer journey maps. Dit zijn weergaven van de gehele gebruikerservaring waarin we weergeven wat een gebruiker doet, ervaart en voelt voor, tijdens en na een contactmoment.

Experiment #1: Verschillende soorten content testen

Samen met de redactie en webredactie wilden we verschillende soorten content gaan testen op het platform. Zo kan de webredactie zelf meer publiceren zonder afhankelijk te zijn van redacteuren en kunnen we zien of nieuwe leeservaringen aanslaan bij de lezers. Naast de bestaande lange artikelen uit het blad zijn we begonnen met het plaatsen van korte artikelen, content dat elders op het web staat, podcasts, archief artikelen, quotes uit artikelen en fotoreportages.

160330_Cards_VN.001

Experiment #2: Kunnen we bezoekers uit social media langer behouden op het platform?

Het consumeren van nieuws en journalistiek gebeurt zelden meer via de homepage en steeds minder op een desktop computer. Het merendeel van de bezoekers komen binnen via Facebook en Twitter en die lezen het betreffende artikel binnen de mobiele app van deze sociale platforms. Het moeilijke hieraan is dat de bezoeker in wezen nog in de stroom van zijn social media feed zit terwijl hij het artikel van Vrij Nederland leest. Daarom zien we dat de gemiddelde bezoeker na het artikel de website verlaat en ongetwijfeld verder gaat met zijn persoonlijke feed. En hele moeilijke groep dus om op je platform te houden en vervolgens te “monetizen.”

Een doorlopende timeline van artikelen

Gericht op de bezoekers vanuit social platforms hebben we een doorlopende “timeline” ontwikkelt waarbij artikelen elkaar automatisch opvolgen. Bij elk artikel waar een bezoeker op binnenkomt begint het volgende artikel gelijk in te laden waardoor je een eindeloze timeline hebt. De artikelen volgen elkaar op op basis van publicatiedatum. In de toekomst gaan we hier een algoritme voor schrijven die rekening houdt met voorkeuren en bekijkt welke artikelen al gelezen zijn.

Design voor digitale platformen

Bij het ontwikkelen van platforms houden we met design veel rekening met de herbruikbaarheid en onderhoud van de vele visuele en technische componenten. Hierdoor proberen we zoveel mogelijk in systemen te denken en een bepaalde logica te ontwerpen voor de structuren die je visueel langs ziet komen.

Een digitale styleguide van componenten

Een van de onderdelen die we hiervoor inzetten zijn digitale styleguides waarin alle features binnen een platform worden ontwikkeld als front-end geprogrammeerde componenten. Op die manier kunnen verschillende ontwikkelaars allemaal dezelfde ontworpen componenten gebruiken. Als er wijzigingen in het design plaatsvinden kan dat ook op één plek aangepast worden zodat het gehele platform of dienst gelijk geupdate wordt.

Samenwerken met het IT team van WPG Media

Aangezien het platform van Vrij Nederland en het CMS door het Crossmedia team van WPG technisch beheerd moet worden is het heel makkelijk om gezamenlijk vanuit een zelfde styleguide te werken. Wij kunnen het design en de consistentie van het platform waarborgen.

Experiment #3: Extra verdienmodel opzetten door integratie met Blendle

Net als VN geloven wij in Blendle: de digitale kiosk die artikelen van deelnemende kranten en tijdschriften per stuk te koop aanbied. Dit is niet een oplossing voor alle problemen binnen de journalistieke sector, maar wel een kanaal dat in de toekomst een significante inkomstenbron zou kunnen worden.  Het succes van Blendle – en daarmee de gehele branche – zou vergroot kunnen worden als we hun tools verder zouden integreren op het platform van VN.

Direct afrekenen van een artikel met Blendle binnen vn.nl

Samen met de programmeurs van Blendle zijn we een pilot traject ingegaan om nieuwe functionaliteiten te testen. We wilden het mogelijk maken om als bezoeker artikelen te lezen zelfs als je geen abonnement had. Met de livegang van VN.nl waren wij het eerste platform waarbij je een artikel direct kunt afrekenen en lezen met Blendle zonder dat je de website van Vrij Nederland hoeft te verlaten.

Resultaten na 6 maanden

De groei van het platform voor Vrij Nederland faciliteren we door middel van ons Evolve programma. Een vorm van samenwerken waarin we maandelijks cijfers evalueren, verbeteringen aan het platform voorstellen en deze binnen kleine iteraties doorvoeren.

Stijging aantal unieke sessies
+34%
Stijging aantal pageviews
+71%
Gemiddelde sessieduur
3:27 min
Stijging aantal verkochte abbonementen
+17.5%

Als we kijken naar de drie verschillende experimenten die we hebben uitgevoerd dan zien we dat zowel de variaties in artikelvormen samen met de doorlopende timeline hebben geleid tot een grote groei van bezoekers, pageviews en Time on Site. Het nieuwe verdienmodel door met Blendle af te rekenen is interessant te noemen maar nog niet substantieel. De bekendheid en groei van Blendle in Nederland zal hier een belangrijke factor voor zijn in de toekomst.

VN.NL is in 2016 genomineerd voor een European Design Award en voor een Spin Award.

Tim de Gier over Digital Natives

We kozen uit de vele online bureaus in Nederland voor Digital Natives omdat zij niet alleen goede producten opleveren, maar ook onze hele manier van werken wilden aanpakken. Inmiddels denken we op een hele nieuwe manier na over ons tijdschrift en onze verhalen en de rol die technologie voor ons kan spelen. Digital Natives heeft voor ons een architectuur en methode neergezet waar we nog jaren mee vooruit kunnen.

Tim de Gier
Product Owner Vrij Nederland

Het team dat aan VN.NL werkt

  • Joost Krijnen

    Lead Design

  • Lars Dol

    Front-end Developer

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

  • Sander van der Vliet

    Founder & CTO

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is digital marketeer Sophie aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Sophie waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt.

12:52 - 10 oktober 2017

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden