Online community platform

Digital Natives ontwerpt en ontwikkelt digitale community platforms die mensen bij elkaar brengen en impact leveren.

Community platform We Make The City

Online community platforms waar waardevolle interactie centraal staat

Een online community platform brengt een betrokken gemeenschap bij elkaar en nodigt hen uit om eigen user-generated content te maken.

Van versteviging van de band tussen podcasters en luisteraars op Vriend van de Show, tot stedelijke experts samen laten werken aan betere steden op Amsterdam Smart City: de meest uiteenlopende thema's lenen zich voor dit type digital platform. Succesvolle online community platforms hebben echter altijd één ding gemeen: ze slagen erin een gemeenschap met elkaar in verbinding te brengen, te behouden en steeds een stapje betrokkener te maken.

Relevante content, waardevolle interactie en platform-participatie staan hierbij centraal. De community wordt telkens opnieuw uitgenodigd om terug te keren en actief mee te doen.

Hoewel er verschillende verdienmodellen mogelijk zijn om een succesvol online community platform te bouwen - denk bijvoorbeeld aan een advertentiemodel zoals Facebook, een donatiemodel zoals Wikipedia of een betaald lidmaatschap zoals Vriend van de Show - groei in betrokkenheid van de community op het platform is uiteindelijk altijd de primaire focus. Zonder activiteit op het platform functioneert de community immers niet en verliest het platform dus de meerwaarde.

Hoe bouw je een sterk online community platform?

Digital Natives bouwt in korte tijd schaalbare en veilige online community platforms met structureel engagement als gevolg. Dit doen we door goed te luisteren naar de behoefte van de doelgroep en vervolgens community features te ontwerpen die hier precies bij aansluiten. We richten ons op het aanbieden van relevante en persoonlijke informatie in een sterke feed, gebruiken slimme notificaties en kiezen samen de juiste KPIs om op aan te sturen. Hier volgt een aantal tips over het bouwen van sterke online communities.

Begrijp wie je online community echt is

Een succesvol community platform begint bij het begrijpen van de gemeenschap die het platform gebruikt. Wie zijn ze en wat zijn de belangrijkste behoeften die ze hebben? Door een effectieve onderzoeksfase waarin we in gesprek gaan met de doelgroep, ontdekken we samen welke behoeften de doelgroep echt heeft en bepalen we hoe we hen zo goed mogelijk kunnen bedienen op het platform. We maken hiervoor gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, zoals data-analyse (bijvoorbeeld Google Analytics, Google Search Console, Matomo), interviews, surveys, focusgroups, schermopnamen en customer journey workshops.

De juiste informatie aanbieden op het juiste moment

Kwalitatieve content die aansluit op precies de juiste interessegebieden binnen één klik beschikbaar maken is een belangrijke taak voor een succesvol online community platform. Dat komt in de praktijk vaak neer op een gepersonaliseerde en relevante nieuwsfeed, waar de doelgroep precies die informatie vindt die naadloos aansluit bij een bepaald specialisme of interessegebied. Naast een sterke feed zijn ook een krachtige zoekfunctie en slimme filters en tags voor de content belangrijk om snel relevante informatie te bieden.

Betrokkenheid vergroten door de juiste features

Activeren, behouden en betrekken van doelgroep zijn de kernactiviteiten voor een online community platform. Dat gaat meestal niet in één keer, maar stapje voor stapje. Neem bijvoorbeeld Reddit, waar iedereen content kan lezen en delen, maar een account nodig is om te kunnen reageren, upvoten, downvoten en zelf te posten. Vervolgens is het met een account ook mogelijk om een eigen groepsdiscussie te starten en privéberichten te sturen. Deze niveaus van betrokkenheid vormen samen een zogenaamde engagement funnel. De juiste features helpen om eenmalige bezoekers door zo'n funnel te loodsen en uiteindelijk te veranderen in collaborators. Sterke onboarding en activatie en kwalitatieve content zijn daarom belangrijke aandachtspunten in het ontwerpproces.

Notificaties als activatiemiddel

Door gebruik te maken van slimme notificaties wordt de community telkens weer uitgenodigd om terug te keren naar het platform. Op basis van de customer journey bepalen we de juiste momenten en kanalen om een (her)activatie strategie in te richten en notificaties in te zetten. Hierbij kijken we altijd naar de verschillende mogelijkheden die e-mail biedt. De kracht van dit kanaal neemt al jaren sterk toe en leent zich uitstekend voor online community notificaties. Daarnaast onderzoeken we ook andere kanalen en mogelijkheden, zoals app- en webnotificaties. Het is heel belangrijk om enkel notificaties in te zetten wanneer deze relevant zijn voor de doelgroep. Zo zorgen we dat we dat notificaties waardevol zijn en dus effectiviteit waarborgen.

Een schaalbare en veilige technische basis

Een sterke technische basis is cruciaal om een schaalbaar, betrouwbaar en veilig online community platform te bouwen. Digital Natives maakt daarom gebruik van frameworks als Laravel, VueJS en NuxtJS om tot een ideale platform basis te komen. Oog voor privacy en security staan daarbij centraal, zo zorgen we dat vertrouwelijke informatie goed beschermd blijft. Ook besteden we veel aandacht aan een gebruiksvriendelijk CMS, waar gemakkelijk beheer van de community centraal staat. Deze aanpak stelt ons in staat om in korte tijd een toekomstbestendig platform op te leveren, wat vervolgens stapsgewijs kan worden uitgebreid.

Focus op de juiste KPIs leidt tot een community die floreert

Door te sturen op de juiste KPIs zorgen we dat het community platform echt waardevol is voor de deelnemers en daarmee slaagt in het behalen van de gestelde doelen. Bij dit type platform ligt er veel focus op KPIs die gaan om het creëren van kwalitatieve content, wat betekent dat we niet alleen sturen op content-creatie (nieuwe posts, uploads, comments etc), maar ook kwaliteitsmetrics (hearts, smarts, likes, upvotes, downvotes, flags etc). Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om het succes van de engagementfunnel te meten: het percentage niet-betrokken bezoekers versus collaborators. Ook de waarde van content voor het gekozen verdienmodel en de effectiviteit van notificaties zijn belangrijke indicatoren van een gezond en winstgevend online community platform.

Digital Natives: online community platform specialist

Digital Natives, digital agency in Amsterdam, ontwerpt en ontwikkelt digitale community platforms die groei en impact leveren. Ons ervaren team van strategen, onderzoekers, ontwerpers en ontwikkelaars gaat graag aan de slag om samen een ijzersterk online community platform te bouwen.

Door onze in-house ontwikkelde Digital Natives Platform Toolkit kunnen we in een mum van tijd een sterke technische platformkern neerzetten. Dit startklare fundament is ingericht op basis van bewezen conventies en bevat belangrijke community features, zoals een gebruiksvriendelijk CMS, Algolia Search, community management, profielbeheer, registratie en log-in flows en een analytics integratie. Door gebruik te maken van de Digital Natives Platform Toolkit ontstaat alle tijd en ruimte om te focussen op de maatwerk onderdelen die passen bij jouw community en het platform succesvol zullen maken.

Bekijk hier een selectie van de Digital Natives online community platforms

Interesse in de mogelijkheden van community platforms?

In een eerste gesprek kunnen we de uitdagingen bespreken en voorzien in een vrijblijvend advies. Zo leggen we een goede basis voor een toekomstige samenwerking.

Neem contact op met Digital Natives
Digital Natives Sophie