Content platforms & media platforms

Digital Natives ontwerpt en ontwikkelt digitale content platforms die groeien en impact leveren.

Digitale content platforms waar de juiste informatie makkelijk vindbaar is

Met elke dag een eindeloze stroom aan informatie binnen handbereik is aandacht een schaars goed: het trekken en vasthouden van de aandacht op het internet is een ware kunst geworden. Goede digitale content platforms slagen hierin door bezoekers op precies het juiste moment de juiste informatie te bieden.

Slimme ingangen, vindbaarheid van het platform, vindbaarheid van informatie en content van hoge kwaliteit staan hierbij centraal.

Content Platforms

Content platforms of media platforms: relevante content is van groot belang

Enkel wanner de content goed én relevant is zal het platform bezoekers aantrekken die steeds weer terugkeren. Digital Natives besteedt daarom veel aandacht aan relevantie: het beschikbaar maken van content op het juiste moment. Wanneer er naast focus op het maximaliseren van (terugkerend) bezoek op het platform ook inkomsten worden gegenereerd middels advertenties, spreken we van een media platform.

Bij media platforms draait het om het aantrekken van de juiste doelgroep (precies die demographic die adverteerders voor ogen hebben), zodat er inkomsten kunnen worden gegenereerd uit sponsorship deals, banner advertenties, advertentie clicks of affiliate campagnes. Net als voor andere typen online content platforms is relevante content voor media platforms van groot belang. De content moet immers waardevol genoeg zijn voor bezoekers om het platform te gebruiken. Daarnaast moet er altijd een gezonde balans tussen content en advertenties bestaan.

Hoe bouw je een sterk online content platform?

Begrijp wie je doelgroep is en wat ze zoeken

Begrijpen wie je doelgroep is en waar ze naar op zoek zijn is de eerste stap in het ontwikkelen van een succesvol online content platform. Samen gaan we in gesprek met je doelgroep om te ontdekken waar de behoeften liggen en wat ze willen bereiken op het platform. Dit doen we door verschillende onderzoeksmethodieken toe te passen. Zo bekijken we de webstatistieken, doen we surveys, interviews, focusgroups en maken we schermopnames.

De juiste ingangen voor de juiste momenten bepalen

De onderzoeksinzichten vertalen we naar customer journeys, oftewel de klantreis voor verschillende doelgroepen. Deze journeys dienen als blauwdruk voor een goede informatiestructuur. Een homepage waarop het merendeel van de bezoekers in één oogopslag de weg naar de juiste informatie kan vinden is hierin een belangrijke stap, maar het gaat verder dan dat. Welke bronnen leiden bijvoorbeeld tot verkeer en welke landingpages passen daarbij? Zorgen dat de landingpages aansluiten bij de verwachtingen die de doelgroep heeft, leidt tot een betere ervaring op het platform.

Slimme features die leiden tot herhaalbezoek

Relevante informatie tonen is de sleutel tot een succesvol online content platform. Dit kan bijvoorbeeld door filters en tags te gebruiken en informatieweergave steeds te optimaliseren. Ook een slimme zoekfunctie is belangrijk voor een content platform. Naast content features, zijn features gericht op het verlengen van bezoek belangrijk. Zo hebben we voor Brainwash infinite scroll geïmplementeerd en een Instant Articles integratie voor Facebook toegevoegd, waardoor er aanzienlijk meer wordt gelezen. Het binden van de doelgroep aan het platform is van belang om hen actief uit te kunnen nodigen om terug te keren. Onderdelen als newsletter subscriptions en andere relevante conversies op slimme momenten zijn daarvoor essentieel.

Informatie toegankelijk maken voor iedereen

Het liefst maken we op het platform de informatie beschikbaar voor iedereen, ongeacht beperkingen zoals blindheid of slecht zicht, doofheid, leerstoornissen of cognitieve stoornissen. Internationaal zijn er richtlijnen afgesproken om het web toegankelijker te maken middels één gedeelde standaard voor webcontent: de Web Content Accessibility Guidelines, oftewel WCAG. Voor inclusieve content platforms passen we deze standaarden toe.

Een solide technische basis

Om een betrouwbaar en schaalbaar content platform te bouwen is een sterke technische basis van groot belang. Door gebruik te maken van bewezen frameworks als Laravel, VueJS en NuxtJS zorgen we voor een solide technische basis. Zo kunnen we in minimale tijd een toekomstbestendig en razendsnel platform opleveren, wat we vervolgens stapsgewijs kunnen uitbreiden.

Sturen op KPIs voor leidt tot hoger rendement

Door te sturen op de juiste KPIs zorgen we dat het platform echt van waarde is en blijft voor haar bezoekers. Voor online content platforms zijn publiek en churn in de eerste plaats belangrijke KPIs. Je wilt immers graag weten hoeveel mensen het platform bezoeken en hoe loyaal ze zijn. Daarnaast wil je graag weten of de content aansloot bij de verwachting, of iemand verder leest en uiteindelijk converteert. Op basis van de resultaten optimaliseren we het platform om een hoger rendement te behalen.

Media platform: advertentie optimalisatie

Als media platform ben je naast content KPIs ook bezig met de prestatie van advertenties. KPIs als ad inventory (het aantal impressies) ad rates (kosten per engagement), click-through rate en de content-advertising balans zijn hierbij van belang. Advertenties die iets laten zien wat van waarde is voor de doelgroep werken vaak het beste. Zo creëerde Digital Natives voor ManagementSite de mogelijkheid om automatisch advertenties te tonen die aansloten bij de inhoud van een artikel op basis van thema. Zo kregen bezoekers altijd een relevant boek of opleiding aangeboden, waardoor de conversie met 30% steeg.

Digital Natives: online content platform specialist

Digital Natives, digital agency in Amsterdam, ontwerpt en ontwikkelt digitale content platforms die groei en impact leveren.

Ons team van ervaren onderzoekers, strategen, designers en developers maakt graag samen met jou een online content platform.

In een mum van tijd zetten we een sterke technische basis neer door onze in-house ontwikkelde Digital Natives Platform Toolkit. De toolkit is ingericht op basis van bewezen conventies en bevat online content features, waaronder Algolia Search, een gebruiksvriendelijk CMS en een analytics integratie.

Door de Digital Natives Platform Toolkit in te zetten als basis creëeren we ruimte om onze energie zoveel mogelijk te besteden aan de maatwerk onderdelen die juist jouw platform uniek maken. Bekijk onze platforms hier:

Heb je vragen over content platforms?

In een eerste gesprek kunnen we de uitdagingen bespreken en voorzien in een vrijblijvend advies. Zo leggen we een goede basis voor een toekomstige samenwerking.

Neem contact op met Digital Natives
Digital Natives Sophie