Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Minimalisme draagt bij aan gewenst gedrag
Menu

Minimalisme draagt bij aan gewenst gedrag

Hoe draagt minimalisme bij aan conversie en het ontwerpen van gewenst gedrag in het geval van UX Design? Maar ook aan de productiviteit in je dagelijkse werk? Marloes selecteerde een artikel van Jeff Davidson. 

De meeste mensen zijn bekend met de beperkte capaciteit van ons kortetermijn- en werkgeheugen. Deze kennis kan ons helpen bij de manier waarop we dagelijkse basis informatie tot ons nemen. Dit artikel van Jeff Davidson laat ons zien dat minimalisme bijdraagt aan conversie en het ontwerpen van gewenst gedrag in het geval van UX design, maar ook aan productiviteit in je dagelijkse werk.

Miller’s Law
Miller’s Law is de regel die er vanuit gaat dat een gemiddeld persoon zeven chunks aan informatie kan onthouden. In het geval van taal is een woord bijvoorbeeld een chunk, bestaande uit meerdere letters. Bij design kan het ook gaan om een aantal knoppen in een menu of het aantal stappen in een infographic. Het magische getal wat zelfs de grootste sukkel kan kan onthouden is vijf, en met een super goed getraind werkgeheugen onthoud je maar liefst negen chunks.

Hoe minder informatie, hoe beter
Als je een website ontwerpt, wil je natuurlijk dat deze optimaal converteert en dat het gebruik van jouw interface geen problemen oplevert. Het is daarom belangrijk dat iemand de juiste informatie van een nieuw en onbekend design kan verwerken en onthouden. Hoe minder informatie je toevoegt, hoe minder keuzes een gebruiker hoeft te maken. Zo maak je het makkelijker om gewenst gedrag bij de gebruiker te stimuleren.

Vijf tips om informatie beter te onthouden
Onze hersencapaciteit is niet alleen belangrijk bij design, maar ook in ons dagelijks werk. Hoe vaak heb je niet het gevoel dat je in een vroeg stadium van Alzheimer verkeert? Dit heeft te maken met een overdosis aan informatie, die veel werknemers en werkgevers dagelijks te verwerken hebben. Dat is niet alleen lastig om te onthouden, maar ook stressvol en slecht voor je prestaties. Gelukkig kun je hier iets aan doen door de hoeveelheid informatie behapbaar te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door minder verschillende tools te gebruiken. Alhoewel het soms lijkt dat tools je helpen, ze zorgen ook voor ontzettend veel afleiding en eisen behoorlijk wat ruimte op in je kortetermijngeheugen.

Wat kun je doen? Hier zijn alvast vijf willekeurige tips om te onthouden:

  • Bedenk eens hoeveel verschillende tools en applicaties je gebruikt om te communiceren,
  • Verwijder applicaties die je nooit gebruik,
  • Gebruik één inbox voor je mail,
  • Maak een fysiek SCRUM-bord óf werk in JIRA, maar doe het vooral niet allebei,
  • en werk niet aan te veel verschillende projecten op één dag.

Heb jij nog een tip die je met Marloes wilt delen? Mail Marloes via marloes@digitalnatives.nl

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!)

shared by stephanie on 15/05/2018

Front-end Developer Riekus is deze week aan het woord. Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!), lees hier het artikel.

shared by Stephanie Muller

11:56 - 15 mei 2018

Rapid UX Research at Google

shared by stephanie on 01/05/2018

UX designer Renske heeft een artikel geselecteerd op Medium. Hoe kun je in hele korte tijd een UX research uitvoeren? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

12:00 - 1 mei 2018

Why Our Brains Fall for False Expertise, and How to Stop It

shared by stephanie on 16/04/2018

Deze week heeft Digital Marketeer Marije een artikel geselecteerd op Strategy-business.com. Hoe trap je niet meer in de val van je eigen hersenen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

10:59 - 16 april 2018

Facebook protect, de nieuwe feature van de iOS Facebook app

shared by stephanie on 13/03/2018

Deze week heeft Front-end Developer Wouter een artikel geselecteerd op Wired, over de nieuwe feature van de Facebook app op iOS: Facebook protect. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

16:08 - 13 maart 2018

Predictions for the year ahead

shared by stephanie on 27/02/2018

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Deze week is Digital Strategist Bart aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Bart.

shared by Stephanie Muller

09:03 - 27 februari 2018

Growing a community starts with your product

shared by stephanie on 14/02/2018

Hoe krijg je gebruikers op je platform en hoe zorg je ervoor dat ze actief worden en een evangelist worden voor jouw merk? Lees hier het artikel wat Marije deze week selecteerde over het bouwen van een community.

shared by Stephanie Muller

07:27 - 14 februari 2018

De 4 grootste uitdagingen op het gebied van product roadmaps

shared by stephanie on 23/01/2018

Wat zijn de uitdagingen van een Product Manager? Sophie selecteerde er vier en heeft tips hoe je met die uitdagingen om kunt gaan. Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

13:46 - 23 januari 2018

Prins Claus Fonds kiest Digital Natives als digitale partner

shared by stephanie on 18/01/2018

Prins Claus Fonds heeft na een pitchtraject Digital Natives gekozen als digitale partner. In die rol gaat Digital Natives aan de slag met twee projecten. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

13:28 - 18 januari 2018
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden