Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Op zoek naar de waarheid, hoe zoekmachines onze mening ongemerkt beïnvloeden
menu

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Digital Marketeer Sophie selecteerde een artikel over zoekmachines en hoe ze ons gedrag beïnvloeden. 

Per jaar typen we minstens 2 biljoen keer een zoekopdracht in Google. Dat komt neer op ongeveer 100 miljard zoekopdrachten per maand en 2,3 miljoen per minuut. Niet alleen maakt dit Google de meest bezochte site op het internet, al 2 jaar op rij verkiezen we Google tot meest betrouwbare bron van informatie en nieuws. Toch worden we bij tenminste een deel van onze zoekopdrachten blootgesteld aan foutieve informatie, stelt SEO expert Masha Maksimava. Zij schrijft over de onzichtbare manier waarop zoekmachines onze mening vormen

Googelen doen we om tal van redenen. Grotendeels met relatief simpele en alledaagse vragen. Waarschijnlijk zijn we allemaal wel eens gekke zoekresultaten of autocompletes tegengekomen tijdens onze zoektochten op het web. Resultaten waarover we de schouders ophalen, waar we niet te lang bij stilstaan. Zo werkt Google nu eenmaal, toch?

Naast onze dagelijkse zoekopdrachten gebruiken we Google soms ook voor serieuzere vraagstukken. Vragen over politiek, religie, relaties, verdriet en gezondheid bijvoorbeeld. We stellen onze meest persoonlijke vragen aan Google en baseren ons in ieder geval deels op de antwoorden die we te zien krijgen. Maar wat als die antwoorden niet kloppen? En wat als wij niet weten dat dit het geval is?

Dokter Google

Neem bijvoorbeeld gezondheidszorg. Maksimava schetst een situatie waar iemand vraagt wat te eten na een galblaas aanval. De featured snippet* van Google laat een lijst zien met pizza, pasta en andere vette maaltijden. Niet alleen is deze informatie onjuist, het blijkt als je doorklikt namelijk te gaan om een lijst met voedsel om te vermijden, het artikel waaruit de snippet afkomstig is gaat over wat je wel en niet mag eten na een galblaas operatie. Een antwoord dat niet klopt op een vraag die je niet had gesteld dus. Nu is dit is één voorbeeld, maar wist je dat ongeveer 1% van alle zoekopdrachten in Google symptoom gerelateerd is? Dat komt neer op zo’n 55 miljoen zoekopdrachten per dag. Hoe vaak de informatie die we te zien krijgen niet klopt is moeilijk in te schatten, maar het zal ongetwijfeld af en toe het geval zijn.

De vraag is of we überhaupt van een zoekmachine moeten verwachten dat deze ons een correcte diagnose voor onze symptomen laat zien. Is het niet uiteindelijk onze eigen verantwoordelijkheid om te checken of wat we zien echt klopt en niet blind te varen op de eerste resultaten die we online tegenkomen?

De kwestie is breder dan gezondheidszorg alleen. Er zijn er meerdere voorbeelden bekend waar Google seksistische of racistische antwoorden en suggesties gaf. Daarnaast, stelt Maksimava, beïnvloedt Google zelfs ons stemgedrag door bepaalde autocompletes weg te laten en anderen juist weer te geven.

Of en hoe dit precies wordt gedaan is natuurlijk lastig om zonder alle kennis te beoordelen. Wat de afgelopen jaren in ieder geval wel is gebleken is dat Google na negatieve berichtgeving in de media bepaalde autocompletes heeft verwijderd of aangepast. Op basis waarvan dit precies is gedaan en wat de criteria voor ingrijpen zijn is nooit bekend gemaakt.

Het censuur dilemma

Dat brengt ons bij, wat mij betreft, de belangrijkste vraag uit dit artikel. Moet Google ingrijpen en censuur toepassen om de naarste, meest racistische, seksistische en xenofobe antwoorden en autocompletes weg te filteren?

Aan de andere kant, moet Google niet juist een eerlijke en ongecensureerde weergave zijn van het internet en de maatschappij? Als straks alles wat we zien gefilterd is krijgen we misschien een beeld van een open, veilige en tolerante samenleving die niet overeenkomt met de realiteit waarin we leven. Blijven sommige belangrijke problemen waar we in de samenleving mee kampen dan juist onbesproken?

En wie kan er überhaupt beoordelen wat de waarheid is en hoe deze op Google moet worden weergegeven?

Wat mij betreft valt er voor beide kanten iets te zeggen. De sleutel zit hem denk ik in het blijven stilstaan bij het feit dat wat we zien niet perse de waarheid is en altijd kritisch te blijven. Hoe je ook tegen dit dilemma aankijkt, het is in ieder geval belangrijk om de discussie over de rol van Google en technologie in de samenleving op gang te houden. Iets waartoe Maksimava met haar stelling en artikel oproept.

 

* Het uitgelichte stukje tekst wat je ziet op de zoekresultaten pagina voordat je op een link klikt

Digital Natives ontwikkelt digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017

Op zoek naar de waarheid, hoe zoekmachines onze mening ongemerkt beïnvloeden

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Digital Marketeer Sophie selecteerde een artikel over zoekmachines en hoe ze ons gedrag beïnvloeden. Lees hier het artikel en de uitleg van Sophie.

09:10 - 3 augustus 2017

De kunst van het werkgeven bij Digital Natives

In korte tijd is het team van Digital Natives gegroeid naar een team van 19 mensen. Tijd om na te denken over HR zaken. De traditionele manier van werkgeven past niet bij ons. Maar wat dan wel? Lees hier het artikel over de kunst van het werkgeven bij Digital Natives.

12:58 - 31 juli 2017

Headless CMS’en: wat is het precies en wat doen wij ermee?

Deze week selecteerde Full-stack Developer Freek een artikel over headless CMS’en op Emerce. Lees hier meer over het artikel en de manier waarop wij er bij Digital Natives mee omgaan.

11:53 - 26 juli 2017

Taking The Pattern Library To The Next Level

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end Developer Lars aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Lars over de inzet van ‘pattern libraries’ en hoe je als team kunt omgaan met de uitdagingen die het gebruik ervan met zich meebrengt.

17:28 - 25 juli 2017

We’ve finally reached the Golden Age of Design. Now what?

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Lead Designer Joost selecteerde een artikel over ‘the Golden age of Design’. Wanneer ben je een goede ontwerper? Lees hier het artikel en het antwoord van Joost op die vraag.

12:18 - 24 juli 2017

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden