Digital Natives Digital Natives Digital Natives
The design of everyday things
Menu

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Wat valt ons op? Deze week is Strateeg Bart aan het woord. Hij selecteerde een artikel over het boek ‘The design of everyday things’ van Don Norman. Een boek uit 2013, maar voor product managers nog steeds relevant als het over design thinking gaat.

Eerder deelde collega Elmar een artikel over design thinking en verschillende perspectieven op product management en ontwikkeling. Komend uit een business en technologie omgeving heb ik de laatste maanden veel geleerd en toegepast vanuit ‘design thinking’ als het over product ontwikkeling gaat.

Human-centered design
Het benaderen van een digitaal product vanuit business, technologie en design helpt mij, en onze klanten, om sneller en een beter digitaal product te creëren en te laten groeien. Dat ‘beter’ en ‘sneller’ is natuurlijk subjectief, maar het toepassen van verschillende methodes uit design thinking, service design, design research of give it a name helpen je om je klant en/of gebruiker beter te leren kennen. En daarmee kun je je product waardevoller maken. In het boek noemt Norman dit human-centered design (HCD). Je moet tijd met je klanten doorbrengen en hun begrijpen. Observeer hun gedrag in hun omgeving en identificeer hun problemen, kansen en triggers voor het gedrag.

Vind het juiste probleem voordat je start met het oplossen ervan
In het boek, en het artikel, worden tools aangereikt om (meer) begrip te creëren over het gedrag, problemen en doelen van klanten. Een die ik zelf erg nuttig vind en toepas in verschillende situaties is de ‘Five Whys’. Het gaat er hier om dat je het juiste probleem vindt voordat je start met het oplossen ervan. Dit klinkt logisch, maar vanuit de business of technologie kant van product management en ontwikkeling wordt nog wel eens gestart met iets op te lossen zonder het juiste begrip. Het doel van de Five Whys is om het ultieme, fundamentele doel van een activiteit die iemand wil bereiken te vinden. En daar kan je digitale product op inspelen zodat het uiteindelijk waardevoller is voor je klant.

Product managers, en een ieder die bezig is met het maken van digitale producten, challenge jezelf om meer te leren over je gebruiker en maak een ‘beter’ product!

Heb je vragen aan Bart naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op via hello@digitalnatives.nl

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017

Op zoek naar de waarheid, hoe zoekmachines onze mening ongemerkt beïnvloeden

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Digital Marketeer Sophie selecteerde een artikel over zoekmachines en hoe ze ons gedrag beïnvloeden. Lees hier het artikel en de uitleg van Sophie.

09:10 - 3 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden