Digital Natives Digital Natives Digital Natives
The design of everyday things
Menu

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Wat valt ons op? Deze week is Strateeg Bart aan het woord. Hij selecteerde een artikel over het boek ‘The design of everyday things’ van Don Norman. Een boek uit 2013, maar voor product managers nog steeds relevant als het over design thinking gaat.

Eerder deelde collega Elmar een artikel over design thinking en verschillende perspectieven op product management en ontwikkeling. Komend uit een business en technologie omgeving heb ik de laatste maanden veel geleerd en toegepast vanuit ‘design thinking’ als het over product ontwikkeling gaat.

Human-centered design
Het benaderen van een digitaal product vanuit business, technologie en design helpt mij, en onze klanten, om sneller en een beter digitaal product te creëren en te laten groeien. Dat ‘beter’ en ‘sneller’ is natuurlijk subjectief, maar het toepassen van verschillende methodes uit design thinking, service design, design research of give it a name helpen je om je klant en/of gebruiker beter te leren kennen. En daarmee kun je je product waardevoller maken. In het boek noemt Norman dit human-centered design (HCD). Je moet tijd met je klanten doorbrengen en hun begrijpen. Observeer hun gedrag in hun omgeving en identificeer hun problemen, kansen en triggers voor het gedrag.

Vind het juiste probleem voordat je start met het oplossen ervan
In het boek, en het artikel, worden tools aangereikt om (meer) begrip te creëren over het gedrag, problemen en doelen van klanten. Een die ik zelf erg nuttig vind en toepas in verschillende situaties is de ‘Five Whys’. Het gaat er hier om dat je het juiste probleem vindt voordat je start met het oplossen ervan. Dit klinkt logisch, maar vanuit de business of technologie kant van product management en ontwikkeling wordt nog wel eens gestart met iets op te lossen zonder het juiste begrip. Het doel van de Five Whys is om het ultieme, fundamentele doel van een activiteit die iemand wil bereiken te vinden. En daar kan je digitale product op inspelen zodat het uiteindelijk waardevoller is voor je klant.

Product managers, en een ieder die bezig is met het maken van digitale producten, challenge jezelf om meer te leren over je gebruiker en maak een ‘beter’ product!

Heb je vragen aan Bart naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op via hello@digitalnatives.nl

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Omgaan met stress

Omgaan met stress? Niksen helpt niet! Maar wat dan wel? Lees hier het geselecteerde artikel van Bart over omgaan met stress.

15:33 - 16 november 2017

Wat zijn de nieuwe features in Google Tag Manager?

Deze week selecteerde Digital Marketeer Marije een artikel over Google Tag Manager. Welke nieuwe feature springt er wat haar betreft uit? Lees het hier

08:16 - 8 november 2017

Digital Natives voor de tweede keer een FD Gazellen

Digital Natives is voor de tweede keer geselecteerd als FD Gazellen. Het Amsterdamse internetbureau behoort hiermee tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland. In 2016 werd Digital Natives ook al benoemd tot FD Gazelle.

10:33 - 6 november 2017

Wat een filmnerd ons kan leren over digitale technologie en design

Deze week scrollde Digital Natives-developer Gijs Wilbrink door zijn favoriete filmkanaal op YouTube, en verbaasde zich over de inzichten die hij kreeg over ons eigen vakgebied. Lees hier het artikel

09:32 - 6 november 2017

Vier nieuwe collega’s versterken het team van Digital Natives

Digital Natives blijft groeien. Afgelopen maanden kregen we versterking van maar liefst vier nieuwe collega’s. Benieuwd naar de nieuwe Natives? Maak hier kennis met Riekus, Aart, Dmitri & Greta.

10:20 - 25 oktober 2017

Waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is digital marketeer Sophie aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Sophie waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt.

12:52 - 10 oktober 2017

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden