Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend
Menu

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Deze week selecteerde Elmar het artikel ‘Friction isn’t always the bad guy in user experience’ van Sadhana Balaji over waarom frictie niet altijd slecht is als we het hebben over User Experience.

Een beter resultaat
In de ontwikkeling van een online product ligt de focus vaak op een zo snel en soepel mogelijke ervaring behalen. Maar weerstand is niet altijd je vijand en kan er juist voor zorgen dat gebruikers een waardevoller resultaat behalen.

Dit artikel, van Sadhana Balji, geeft een aantal sterke voorbeelden van situaties waarin frictie leidt tot meerwaarde. Zo heeft de Princeton Universiteit middels een zelf ontwikkelde test ontdekt dat studenten met een moeilijk leesbare toets een hoger resultaat behaalden omdat ze zich beter moesten concentreren.

Een animatie als beloning
Bij Digital Natives hebben we dezelfde methode toegepast bij een project voor Brainwash. In het Quiz-systeem voor Brainwash hebben we een animatie als loader ingebouwd om de gebruiker te belonen. De loader is kunstmatig en technisch niet nodig om het resultaat te berekenen maar biedt het idee dat de gebruiker wat terug krijgt na de gedane moeite. Zo is er is tijd en energie in gegaan om de quiz uit te denken en tot stand te brengen. Het systeem is voor jou aan het werk en door de pauze heb je de ervaring dat het persoonlijk wordt.

De absolute held in het op een geniale manier inzetten van frictie is natuurlijk Snapchat, die de app voorziet van én moeilijk vindbare features én een lastige te beredeneren gameplay. Daarmee zorgt Snapchat er juist voor dat het een prestatie wordt om anderen jouw vaardigheid en creativiteit te tonen.

Het spel tussen effort en reward
Let wel op, zo maar frictie toevoegen helpt niet en kan averechts werken. Het vergt precisie werk om de juiste punten en de balans te vinden waar de frictie van toegevoegde waarde kan zijn. Bijvoorbeeld bij het creëren van verhoogde aandacht voor het nemen van een belangrijke bewuste keuze. Het is een spel tussen effort en reward en het in de juiste modus brengen van de gebruiker.

Meer artikelen lezen die onze Natives selecteren? Bekijk ze hier.

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!)

shared by stephanie on 15/05/2018

Front-end Developer Riekus is deze week aan het woord. Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!), lees hier het artikel.

shared by Stephanie Muller

11:56 - 15 mei 2018

Rapid UX Research at Google

shared by stephanie on 01/05/2018

UX designer Renske heeft een artikel geselecteerd op Medium. Hoe kun je in hele korte tijd een UX research uitvoeren? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

12:00 - 1 mei 2018

Why Our Brains Fall for False Expertise, and How to Stop It

shared by stephanie on 16/04/2018

Deze week heeft Digital Marketeer Marije een artikel geselecteerd op Strategy-business.com. Hoe trap je niet meer in de val van je eigen hersenen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

10:59 - 16 april 2018

Facebook protect, de nieuwe feature van de iOS Facebook app

shared by stephanie on 13/03/2018

Deze week heeft Front-end Developer Wouter een artikel geselecteerd op Wired, over de nieuwe feature van de Facebook app op iOS: Facebook protect. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

16:08 - 13 maart 2018

Predictions for the year ahead

shared by stephanie on 27/02/2018

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Deze week is Digital Strategist Bart aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Bart.

shared by Stephanie Muller

09:03 - 27 februari 2018

Growing a community starts with your product

shared by stephanie on 14/02/2018

Hoe krijg je gebruikers op je platform en hoe zorg je ervoor dat ze actief worden en een evangelist worden voor jouw merk? Lees hier het artikel wat Marije deze week selecteerde over het bouwen van een community.

shared by Stephanie Muller

07:27 - 14 februari 2018

De 4 grootste uitdagingen op het gebied van product roadmaps

shared by stephanie on 23/01/2018

Wat zijn de uitdagingen van een Product Manager? Sophie selecteerde er vier en heeft tips hoe je met die uitdagingen om kunt gaan. Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

13:46 - 23 januari 2018

Prins Claus Fonds kiest Digital Natives als digitale partner

shared by stephanie on 18/01/2018

Prins Claus Fonds heeft na een pitchtraject Digital Natives gekozen als digitale partner. In die rol gaat Digital Natives aan de slag met twee projecten. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

13:28 - 18 januari 2018
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden