Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend
Menu

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Deze week selecteerde Elmar het artikel ‘Friction isn’t always the bad guy in user experience’ van Sadhana Balaji over waarom frictie niet altijd slecht is als we het hebben over User Experience.

Een beter resultaat
In de ontwikkeling van een online product ligt de focus vaak op een zo snel en soepel mogelijke ervaring behalen. Maar weerstand is niet altijd je vijand en kan er juist voor zorgen dat gebruikers een waardevoller resultaat behalen.

Dit artikel, van Sadhana Balji, geeft een aantal sterke voorbeelden van situaties waarin frictie leidt tot meerwaarde. Zo heeft de Princeton Universiteit middels een zelf ontwikkelde test ontdekt dat studenten met een moeilijk leesbare toets een hoger resultaat behaalden omdat ze zich beter moesten concentreren.

Een animatie als beloning
Bij Digital Natives hebben we dezelfde methode toegepast bij een project voor Brainwash. In het Quiz-systeem voor Brainwash hebben we een animatie als loader ingebouwd om de gebruiker te belonen. De loader is kunstmatig en technisch niet nodig om het resultaat te berekenen maar biedt het idee dat de gebruiker wat terug krijgt na de gedane moeite. Zo is er is tijd en energie in gegaan om de quiz uit te denken en tot stand te brengen. Het systeem is voor jou aan het werk en door de pauze heb je de ervaring dat het persoonlijk wordt.

De absolute held in het op een geniale manier inzetten van frictie is natuurlijk Snapchat, die de app voorziet van én moeilijk vindbare features én een lastige te beredeneren gameplay. Daarmee zorgt Snapchat er juist voor dat het een prestatie wordt om anderen jouw vaardigheid en creativiteit te tonen.

Het spel tussen effort en reward
Let wel op, zo maar frictie toevoegen helpt niet en kan averechts werken. Het vergt precisie werk om de juiste punten en de balans te vinden waar de frictie van toegevoegde waarde kan zijn. Bijvoorbeeld bij het creëren van verhoogde aandacht voor het nemen van een belangrijke bewuste keuze. Het is een spel tussen effort en reward en het in de juiste modus brengen van de gebruiker.

Meer artikelen lezen die onze Natives selecteren? Bekijk ze hier.

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is digital marketeer Sophie aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Sophie waarom één ding tegelijk doen je effectiever en gelukkiger maakt.

12:52 - 10 oktober 2017

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden