Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Waarom superhelden niet in een development team horen
Menu

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus  aan het woord. Hij selecteerde het artikel ‘The Problem With Heroes In Software Development’ van Beekey Cheung. Waarom horen superhelden niet in een development team?

Elk team krijgt er vroeg of laat mee te maken: een onvoorziene bug in een product, met een beetje pech midden in de nacht. Een developer heeft storingsdienst, wrijft de slaap uit zijn ogen, werkt net zo lang door tot het probleem opgelost is en gaat weer slapen. De volgende dag ontvangt deze persoon een hoop lof en dank en hopelijk de kans een beetje uit te slapen. Probleem opgelost, het team is een held rijker!

Heldhaftig als het mag klinken, er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het effect hiervan op een team. Het artikel ‘the problem with heroes in software development’ stipt dit probleem aan en komt met handreikingen. Wat is het geval? Met helden in een team kan er een ongezonde ’cultuur van crisis’ ontstaan, die op zowel het team als de Clark Kent / Wonderwoman in kwestie een negatieve uitwerking heeft: een team dat is ingesteld op het bestrijden (en dus het bestaan) van crises gaat daaraan wennen. Dat creëert rollenpatronen en verwachtingen. Het oplossen van crises is iets heel anders dan het voorkomen ervan.

Een team is er veel meer bij gebaat om zich de taken, die de held uitvoert, eigen te maken. Zo kan het hele team zich ontwikkelen, problemen voor zijn en is er een gedeelde verantwoordelijkheid voor het geval de held een keer met griep (of erger) thuis zit. Voor de held zelf is dit ook een stuk prettiger: die hoeft zich niet constant met crises bezig te houden en kan andere vaardigheden ontwikkelen. Wie altijd branden blust grijpt al snel naar de brandslang als oplossing. Om in termen van code te spreken: oplossingen komen er meestal wel, maar dit zijn zelden de beste voor de lange termijn. Goede debriefing – of, zoals het in de comments genoemd wordt: post mortem – is dan ook heel belangrijk om een volgende crisis dragelijker te maken. Want een volgende crisis gaat er onvermijdelijk komen.

Een aantal take-aways uit het artikel en de uitstekende comments:

  • Crisismanagement is iets heel anders dan het voorkomen van crises.
  • Een held in de organisatie moet je even serieus nemen als je een crisissituatie zou nemen.
  • Schrijf code zo dat er in het geval van crisis behulpzame error logs zijn.
  • Developers die op een held rekenen ontnemen zichzelf de kans om beter te coden.
  • Door van crisis naar crisis te springen ontwikkelt een held alleen maar de skills om crises te beheersen.
  • Zorg voor goede debriefing na elke crisis, en deel deze binnen het team.

Heb je nog vragen aan Riekus naar aanleiding van bovenstaand artikel? Mail hem via hello@digitalnatives.nl

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

The Future of Work Symposium van The School of Life

Volgende week vrijdag (29 september) organiseren onze vrienden van de The School of Life het business symposium: The Future of Work. Een bizar sterke line-up met o.a. Alain de Botton, Ricardo Semler en David Allen. Het symposium gaat over de toekomst van het werken: Gaan we steeds meer over op zelfsturende organisatie die uitgaan van vertrouwen, verantwoordelijkheid en transparantie, zoals we dat bij Digital Natives doen? We nemen jou graag mee volgende week. Wij mogen onze relaties een korting aanbieden. Lees hier meer.

15:42 - 20 september 2017

Waarom frictie niet alleen je vijand is maar ook je vriend

Lead designer Elmar selecteerde een artikel van Sadhana Balaji: ‘Friction isn’t always the bad guy in User Experience’. Lees hier het artikel en de reactie van Elmar.

08:46 - 14 september 2017

Hidden Brains

Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots. Lees hier meer over de podcast en de uitleg van Marije.

10:01 - 24 augustus 2017

Waarom superhelden niet in een development team horen

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Riekus waarom superhelden niet in een development team horen.

14:53 - 23 augustus 2017

When a face is worth a billion dollars

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Front-end developer Daniëlle selecteerde een artikel over software voor gezichtsherkenning. Lees hier het artikel en de uitleg van Daniëlle.

12:15 - 22 augustus 2017

Digitale innovatie in de culturele sector

Welke kansen en uitdagingen zijn er op digitaal gebied in de culturele sector? Op vrijdag 25 augustus bespreken we dit samen met kunstkijkers Ko & Kho en de succesvolle digitale platformen VoordeKunst en We are Public tijdens een ronde tafel event. Lees hier meer

09:52 - 18 augustus 2017

Team Gaza geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie

Team Gaza, opdrachtgever van Digital Natives, is 2x geselecteerd voor de L’OR Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival 2017. In de categorie lange documentaire en interactief project. Digital Natives is betrokken bij de realisatie van het interactieve project. Lees hier het hele bericht.

14:46 - 15 augustus 2017

Wachtwoorden en beveiliging op het web

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Back-end Developer Ezra aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Ezra over wachtwoorden en beveiliging op het web.

14:24 - 14 augustus 2017

Hogeschool der Kunsten Den Haag kiest Digital Natives als digitale partner voor de realisatie van een nieuw digitaal platform

Digital Natives ontwikkelt het nieuwe digitale platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag (HDK). De Hogeschool der Kunsten Den Haag bestaat uit de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC). Voor beide onderdelen wordt een nieuw platform ontwikkelt. Lees hier het bericht.

09:23 - 8 augustus 2017

Op zoek naar de waarheid, hoe zoekmachines onze mening ongemerkt beïnvloeden

Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Digital Marketeer Sophie selecteerde een artikel over zoekmachines en hoe ze ons gedrag beïnvloeden. Lees hier het artikel en de uitleg van Sophie.

09:10 - 3 augustus 2017
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden