Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Waarom superhelden niet in een development team horen
Menu

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Deze week is Front-end developer Riekus  aan het woord. Hij selecteerde het artikel ‘The Problem With Heroes In Software Development’ van Beekey Cheung. Waarom horen superhelden niet in een development team?

Elk team krijgt er vroeg of laat mee te maken: een onvoorziene bug in een product, met een beetje pech midden in de nacht. Een developer heeft storingsdienst, wrijft de slaap uit zijn ogen, werkt net zo lang door tot het probleem opgelost is en gaat weer slapen. De volgende dag ontvangt deze persoon een hoop lof en dank en hopelijk de kans een beetje uit te slapen. Probleem opgelost, het team is een held rijker!

Heldhaftig als het mag klinken, er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het effect hiervan op een team. Het artikel ‘the problem with heroes in software development’ stipt dit probleem aan en komt met handreikingen. Wat is het geval? Met helden in een team kan er een ongezonde ’cultuur van crisis’ ontstaan, die op zowel het team als de Clark Kent / Wonderwoman in kwestie een negatieve uitwerking heeft: een team dat is ingesteld op het bestrijden (en dus het bestaan) van crises gaat daaraan wennen. Dat creëert rollenpatronen en verwachtingen. Het oplossen van crises is iets heel anders dan het voorkomen ervan.

Een team is er veel meer bij gebaat om zich de taken, die de held uitvoert, eigen te maken. Zo kan het hele team zich ontwikkelen, problemen voor zijn en is er een gedeelde verantwoordelijkheid voor het geval de held een keer met griep (of erger) thuis zit. Voor de held zelf is dit ook een stuk prettiger: die hoeft zich niet constant met crises bezig te houden en kan andere vaardigheden ontwikkelen. Wie altijd branden blust grijpt al snel naar de brandslang als oplossing. Om in termen van code te spreken: oplossingen komen er meestal wel, maar dit zijn zelden de beste voor de lange termijn. Goede debriefing – of, zoals het in de comments genoemd wordt: post mortem – is dan ook heel belangrijk om een volgende crisis dragelijker te maken. Want een volgende crisis gaat er onvermijdelijk komen.

Een aantal take-aways uit het artikel en de uitstekende comments:

  • Crisismanagement is iets heel anders dan het voorkomen van crises.
  • Een held in de organisatie moet je even serieus nemen als je een crisissituatie zou nemen.
  • Schrijf code zo dat er in het geval van crisis behulpzame error logs zijn.
  • Developers die op een held rekenen ontnemen zichzelf de kans om beter te coden.
  • Door van crisis naar crisis te springen ontwikkelt een held alleen maar de skills om crises te beheersen.
  • Zorg voor goede debriefing na elke crisis, en deel deze binnen het team.

Heb je nog vragen aan Riekus naar aanleiding van bovenstaand artikel? Mail hem via hello@digitalnatives.nl

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!)

shared by stephanie on 15/05/2018

Front-end Developer Riekus is deze week aan het woord. Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!), lees hier het artikel.

shared by Stephanie Muller

11:56 - 15 mei 2018

Rapid UX Research at Google

shared by stephanie on 01/05/2018

UX designer Renske heeft een artikel geselecteerd op Medium. Hoe kun je in hele korte tijd een UX research uitvoeren? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

12:00 - 1 mei 2018

Why Our Brains Fall for False Expertise, and How to Stop It

shared by stephanie on 16/04/2018

Deze week heeft Digital Marketeer Marije een artikel geselecteerd op Strategy-business.com. Hoe trap je niet meer in de val van je eigen hersenen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

10:59 - 16 april 2018

Facebook protect, de nieuwe feature van de iOS Facebook app

shared by stephanie on 13/03/2018

Deze week heeft Front-end Developer Wouter een artikel geselecteerd op Wired, over de nieuwe feature van de Facebook app op iOS: Facebook protect. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

16:08 - 13 maart 2018

Predictions for the year ahead

shared by stephanie on 27/02/2018

Iedere week houden onze digital natives het nieuws in de gaten. Waar gaat ons digitale hart sneller van kloppen? Deze week is Digital Strategist Bart aan het woord. Lees hier het geselecteerde artikel van Bart.

shared by Stephanie Muller

09:03 - 27 februari 2018

Growing a community starts with your product

shared by stephanie on 14/02/2018

Hoe krijg je gebruikers op je platform en hoe zorg je ervoor dat ze actief worden en een evangelist worden voor jouw merk? Lees hier het artikel wat Marije deze week selecteerde over het bouwen van een community.

shared by Stephanie Muller

07:27 - 14 februari 2018

De 4 grootste uitdagingen op het gebied van product roadmaps

shared by stephanie on 23/01/2018

Wat zijn de uitdagingen van een Product Manager? Sophie selecteerde er vier en heeft tips hoe je met die uitdagingen om kunt gaan. Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

13:46 - 23 januari 2018

Prins Claus Fonds kiest Digital Natives als digitale partner

shared by stephanie on 18/01/2018

Prins Claus Fonds heeft na een pitchtraject Digital Natives gekozen als digitale partner. In die rol gaat Digital Natives aan de slag met twee projecten. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

13:28 - 18 januari 2018
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden