Menselijke robots zijn dichterbij dan je denkt
Deze week luisterde Digital Marketeer Marije naar een podcastaflevering van Hidden Brain. In deze podcastaflevering werd Kate Darling, een onderzoeker van het MIT, uitgenodigd om over de relatie tussen mensen en machines te praten. En dan specifiek over het toekennen van menselijke kenmerken aan robots (antropomorfisme).
Eén van de studies waar ze over vertelt gaat over het effect wat het geven van een naam aan een robot heeft. Als je een robot koopt die in de winkel al een naam heeft meegekregen, zal de adoptie van deze techniek gemakkelijker zijn dan bij een robot zonder naam. Bij een verkeerde observatie van een anonieme robot zullen mensen eerder geïrriteerd zijn en bij een fout iets roepen in de trant van “stomme robot”. Echter bij robots die een naam hebben zal je mensen eerder horen zeggen “Och Betsy heeft een foutje gemaakt”.
Naast deze anekdote spreekt ze over designuitdagingen bij robots (wanneer is een bot té menselijk), deelt ze onderzoek over hoe ons gedrag tegen robots ons empatisch vermogen kan voorspellen en doet ze de boeiende observatie dat alle genius robots een diepe mannenstem hebben terwijl de meeste assistenten door vrouwen worden ingevuld.
Deze podcast zette me aan het denken over hoe wij slimme aanbevelingssystemen inzetten binnen onze websites. Kan je dit beter vanuit het systeem doen of vanuit een persoon, welke kenmerken moet deze persoon bezitten en pas je dit ook aan per bezoeker? Interessant om de komende tijd te testen.
Meer artikelen lezen die onze Natives selecteren? Bekijk ze hier.