Skip naar content
digital natives
digital natives

Een community bouwen begint bij je product

Deze week selecteerde Marije het artikel ‘Growing a community starts with your product’ van Jamie Brooker. Hoe mooi en volledig je platform ook is, zonder actieve gebruikers ben je nergens. Maar hoe krijg je gebruikers en hoe zorg je ervoor dat ze actief worden en een evangelist worden voor jouw merk? Want zoals de auteur van het artikel ook zegt: “Making people care is hard”.

Een movement achter je merk
In plaats van eerst je product te ontwikkelen en daarna op zoek te gaan naar gebruikers, wordt hier gezegd dat je voordat je het platform released al moet nadenken over hoe je gebruikers gaat inzetten om het product te laten groeien. Het doel is hier om een community te bouwen; een movement achter je merk. Dit doe je in vier stappen.

  1. Ontwerp network effects direct in het platform. Maak het product zo dat je gebruikers de kans geeft om deel te nemen in waardecreatie; voor zichzelf of voor andere gebruikers.
  2. Initiële adoptie komt direct vanuit het ontwerpproces. Creëer je product samen met gebruikers.
  3. Wees altijd bezig met het ophalen van gebruikers feedback om je product te verbeteren. Voor de release van een platform of nieuwe feature denk je al na over hoe je feedback van gebruikers gaat ophalen. Hierbij kan je denken aan surveys, user recordings, analyseren van de web analytics of bel je gebruikers gewoon ouderwets op.
  4. Verkoop je product niet zelf, maar stel je gebruikers in staat dit voor je te doen. Richt je niet op het binnenhalen van nieuwe users, maar focus op hoe je je bestaande user base in staat kan stellen om jouw boodschap uit te dragen.

Meer artikelen lezen die onze Natives selecteren? Bekijk ze hier.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl