Skip naar content
digital natives
digital natives

RegioBank

Verkozen tot beste bankwebsite van Nederland

RegioBank is een unieke bank met meer dan 500 adviseurs verspreid door heel Nederland. Digital Natives faciliteerde een digitaal transformatietraject waarbij de regionale en persoonlijke aanpak van RegioBank is doorvertaald naar een hyperlokale digitale strategie en online platform.

De uitdaging

Digital Natives werkt sinds 2012 nauw samen met RegioBank. RegioBank was op zoek naar een digitale partner om de online marketing van de bancaire producten naar het volgende niveau te brengen.

RegioBank heeft een unieke persoonlijke en lokale aanpak die in tegenstelling tot andere banken groeit in aantal kantoren. Meer dan 500 zelfstandige adviseurs staan altijd voor je klaar, op een toegankelijke en persoonlijke wijze.

Digital Natives heeft voor RegioBank een digitaal concept ontwikkeld waarbij de lokale adviseurs centraal staan. Op basis van ons plan om een hyper lokale digitale marketing-strategie te voeren is Digital Natives geselecteerd als digitale partner.

Onze aanpak

We zijn gestart met de ontwikkeling van een MVP en pilot op basis van kostenefficiënte technologie waarmee iedere adviseur zijn eigen unieke site verkreeg. Effectieve lean startup en design thinking methodes zijn ingezet om klantgericht te innoveren:

  • Design Prototyping
  • Onderzoek en validatie middels gebruikerstests
  • MVP ontwerpen, ontwikkelen en lanceren
  • Conversieoptimalisatie
  • Iteratief doorontwikkelen en opschalen op basis van data-analyse en groeitactieken

Door gebruik van lokale fotografie en unieke regionale content is de propositie van RegioBank digitaal doorvertaald. In een korte tijd groeide het platform tot honderden sites waarbij adviseurs actief participeerde in de creatie van content en activatie middels Adwords en social media.

De pilot groeide uit tot het belangrijkste online marketingmiddel van RegioBank. Dankzij een toekomstbestendige tech stack op basis van een open source framework kon de MVP snel opschalen.

Na de eerste MVP release zijn er geavanceerde features ontwikkeld gedurende de doorontwikkeling:

  • Koppeling met Analytics API voor geïntegreerde rapportages in het CMS
  • Kwalificatie acties op contactformulier inzendingen voor het betrouwbaar meten van conversies
  • Koppeling met de CRM van RegioBank voor het ophalen van datamutaties
  • Geautomatiseerde PDF-rapportages met conversiedata per e-mail voor iedere adviseur

Van MVP naar Corporate Website

De MVP stond los van de corporate website om snel te kunnen innoveren. De volgende stap was een compleet redesign van RegioBank.nl om de hyper lokale strategie te integreren.

We begonnen het traject met een uitgebreide design research fase. Hierin hebben we als eerste een stakeholder groep gevormd. Vervolgens zijn we met alle afdelingen gaan samenwerken, hebben we customer journeys gemaakt voor alle bankproducten, digitale service blueprints uitgewerkt en hebben we zowel adviseurs als bestaande klanten geïnterviewd. Alle inzichten zijn doorvertaald naar drie prototypes van vernieuwde digitale journeys die wederom bij (potentiële) klanten zijn getest.

Vervolgens zijn we een uitgebreid ontwerp- en ontwikkeltraject gestart op basis van de inzichten die tijdens de design research fase zijn vergaard. Een multidisciplinair team van Digital Natives en RegioBank hebben intensief samengewerkt om RegioBank.nl compleet te vernieuwen.

Resultaten

RegioBank verkozen tot populairste én beste website in de categorie banken & beleggen

Onze digitale strategie en ons klantgerichte productontwikkelingsproces heeft RegioBank in staat gesteld nieuwe klanten aan de juiste adviseurs koppelen, met persoonlijke lokale online marketing. Dit resulteerde in een aanzienlijke toename in leads en verhoogde participatie van adviseurs in de online marketing.

  • Stijging aantal leads van 54%
  • Daling CPA van 61%
  • Best beoordeelde bank volgens onderzoek Consumentenbond (2022)

Door na lancering te blijven optimaliseren met onze Analytics en Converdieoptimalisatie diensten, groeide het platform én RegioBank in de jaren daarop steeds verder.

RegioBank staat al sinds 2017 op nummer #1 in de bankenmonitor van de Consumentenbond. In 2022 behaalde RegioBank een algemene waardering van 9,5 en een 8,8 voor de digitale dienstverlening. Daarnaast werd de bank wederom verkozen tot meest klantvriendelijke bank van Nederland.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl