Conversieoptimalisatie specialist

Digital Natives is specialist in data-gedreven conversieoptimalisatie voor websites en digitale platformen. Wij helpen bedrijven en organisaties met digitale groei zodat ze zoveel mogelijk impact kunnen maken.

Digital Natives developer

Wat is conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie, ook wel bekend als CRO, draait om het verhogen van het aantal bezoekers dat een gewenste actie uitvoert op een digitaal platform. Of het nu gaat om het ophalen van donaties, het werven van leden of het genereren van leads: het bereiken van de belangrijkste platform doelen staat centraal. Optimalisaties worden gebaseerd op een combinatie van webstatistieken, data uit tests en feedback van de platform gebruikers.

Conversieoptimalisatie betekent data-driven werken met hoger rendement

Conversieoptimalisatie is erop gericht méér te halen uit de mensen die zich al op het platform bevinden, bijvoorbeeld door te zorgen dat zij het platform prettiger ervaren. Door hierop te sturen vergroten we de kans op waardevolle interactie en zullen bezoekers dus gemakkelijker een doel bereiken en vaker naar het platform terugkeren.

Dit maakt conversieoptimalisatie een effectieve methode voor groei rendementsverhoging. Je besteedt immers geen extra budgetten aan het verkrijgen van meer bezoek, je verbetert simpelweg de ervaring voor de bezoekers die er al zijn. Het genereren van méér omzet uit hetzelfde aantal bezoekers is daarom een van de belangrijkste voordelen.

Daarnaast is conversieoptimalisatie een perfecte methode om onderdelen die goed en slecht presteren op een platform in kaart te brengen. Aan de hand van echte data en feedback ontdekken we samen wat goed werkt en wat niet. Zo kunnen we het platform steeds een beetje beter maken aan de hand van de gebruikerservaringen.

Kortom: met hetzelfde marketingbudget converteer je meer bezoekers tot (terugkerende) klanten, waardoor acquisitiekosten per klant lager uitvallen en rendement dus hoger is.

Digital Natives CRO specialismen

Van databronnen naar directe optimalisaties.

Data-analyse van webdata

We kijken naar webstatistieken uit bijvoorbeeld Google Analytics, Matomo of Siteimprove om te bepalen hoe bezoekers zich gedragen en waar winst te behalen valt. Worden de belangrijkste pagina’s bezocht? Hoe converteren de calls to action? Tegen welke drempels lopen gebruikers aan? Het verzamelen van data is een belangrijk beginpunt voor conversieoptimalisatie. Zo ontdekken we patronen, verkrijgen we inzichten in de customer journeys en kunnen we de juiste doelgroepen bepalen.

Surveys, polls en feedbackformulieren

Na het verkrijgen van statistieken is het waardevol om de doelgroep beter te begrijpen. Wat zijn de belangrijkste beweegredenen, onzekerheden en knelpunten? Door gebruik te maken van surveys, polls of interviews leren we de doelgroep beter kennen en begrijpen we wat de onderliggende motivaties zijn.

User recordings en heatmaps

Via user recordings kunnen we precies zien hoe bezoekers zich op het platform bewegen. Waar willen ze naartoe? Waar proberen ze op te klikken en waar gaan ze weer weg? En verschilt dit bijvoorbeeld per browser of type apparaat? Door gebruik te maken van heatmaps zien we daarnaast waar wel en niet wordt geklikt. Zulke databronnen helpen begrijpen waar het mis gaat en verbeterpunten identificeren.

A/B testen en multivariate testen

Wanneer de eerste ideeën voor verbetering zijn ontstaan is het zaak om deze te valideren, oftewel te testen op effectiviteit. A/B testen is een makkelijke methode om te bekijken welke optimalisaties goed werken en welke geen effect hebben. Bezoekers krijgen twee verschillende versies van een onderdeel te zien en we houden precies bij welke versie tot meer conversie leidt. Het is ook mogelijk om meerdere onderdelen op een pagina tegelijk te testen. In dat geval spreken we van een multivariate test.

Call to action en funnel optimalisatie

We kijken naar de belangrijkste calls to action op het platform en de verschillende stappen die een bezoeker moet doorlopen om een doel te bereiken. We optimaliseren alle stapjes in dit proces om zo de uiteindelijke conversieratio te verhogen.

Usability optimalisatie (minder frictie)

Onze interactie-ontwerpers en UX-specialisten testen het platform op een aantal best practices en gebruikstandaarden. Zo verbeteren we de ervaring door frictie te verwijderen.

Snelheidsoptimalisatie

Snelheid is een belangrijk onderdeel van conversie-optimalisatie. Klanten verwachten tegenwoordig platforms die binnen enkele seconden volledig geladen zijn en geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Samen bekijken we waar nog winst te behalen valt en voeren we de verbeteringen door.

Data gebruiken om een zo goed mogelijke ervaring te bieden die vervolgens leidt tot conversie is voor ieder type platform interessant. Bepaalde methodieken zijn echter vooral geschikt voor platformen met een bepaald aantal bezoekers. Er is geen gouden standaard, maar er zijn meestal minstens 1000 bezoeken of 50 conversies per week op de testpagina nodig. Twijfel je of conversieoptimalisatie geschikt is voor jouw website? Neem vrijblijvend contact op om jouw vraag te bespreken.

Digital Natives is de conversie-optimalisatie specialist

Met een ervaren multidisciplinair team van productstrategen, interactiespecialisten, ontwerpers en ontwikkelaars helpen wij je graag met het toepassen van conversieoptimalisatie voor jouw platform.

Succesvolle conversie-optimalisatie begint altijd bij een een solide strategie en raamwerk, waardoor we snel kunnen verbeteren en valideren. Het is voor ons belangrijk om te weten wat succes voor jou betekent. Wanneer presteert je platform optimaal? Nadat we weten waar we op gaan sturen, gaan we samen aan de slag.

Met deze klanten werken we samen aan conversie

Heb je vragen over conversie-optimalisatie bij Digital Natives?

In een eerste gesprek kunnen we de uitdagingen bespreken en voorzien in een vrijblijvend advies. Zo leggen we een goede basis voor een toekomstige samenwerking.

Neem contact op met Digital Natives
Ruijterkade128 DN