ArtEZ kiest Digital Natives als digitale partner
ArtEZ University of the Arts, een van de toonaangevende kunsthogescholen van Nederland, heeft Digital Natives geselecteerd als partner voor de ontwikkeling van een nieuwe website. Met locaties in Arnhem, Enschede en Zwolle biedt ArtEZ een breed scala aan opleidingen in onder andere beeldende kunst, muziek, mode, theater, dans en kunsteducatie.
De keuze voor Digital Natives komt voort uit een intensief discoverytraject. In nauwe samenwerking met ArtEZ haalden we inzichten op bij ruim 300 studenten, docenten en medewerkers. Via vragenlijsten, interviews, workshops en customer journeys brachten we behoeften, knelpunten en kansen in kaart. De uitkomsten vormden een belangrijke bouwsteen voor het strategisch rapport – en de briefing voor de nieuwe site.
De volgende stap: bouwen aan een toekomstbestendige website
Op basis van deze inzichten zijn we gestart met het ontwerp en de bouw van een nieuwe website die aansluit bij de ambities van ArtEZ. De website is op dit moment nog in ontwikkeling en wordt de komende tijd verder uitgewerkt in nauwe samenwerking met ArtEZ. Zodra de nieuwe site live gaat, zal deze het huidige artez.nl vervangen.
De uitdaging: een toekomstgerichte website voor ArtEZ
Bij het ontwikkelen van de nieuwe website voor ArtEZ staan we voor een aantal complexe uitdagingen. Een van de belangrijkste vragen is hoe we bezoekers – met name studiekiezers – snel en effectief kunnen begeleiden door het brede en diverse opleidingsaanbod. Van korte cursussen tot volledige masteropleidingen: het aanbod is flexibel en veelzijdig, en moet op een heldere en toegankelijke manier gepresenteerd worden.
Daarbij komt de uitdaging om impact te maken in een kort tijdsbestek. De student journey moet centraal staan, met bijzondere aandacht voor Generatie Z: een doelgroep die weinig leest, maar wel visueel is ingesteld en snel wil vinden wat ze zoekt. Hoe gids je deze generatie effectief, zonder ze te overladen met informatie?

De visie: gidsen, inspireren en overtuigen
Met de nieuwe website willen we meer dan alleen informeren. De nieuwe versie van artez.nl moet bezoekers inspireren, overtuigen en hen intuïtief de weg wijzen naar wat ze zoeken. De site moet laten zien hoe kunstonderwijs en toonaangevend artistiek onderzoek elkaar versterken en een zichtbare impact hebben – niet alleen binnen de kunsten, maar ook in de maatschappij.
De website geeft ruimte aan flexibel onderwijs en is klaar voor toekomstige veranderingen in het aanbod. Studentenwerk, onderzoek en maatschappelijke impact staan centraal en worden gepresenteerd in een samenhangende ervaring met visuele aantrekkingskracht. Studenten, docenten en alumni krijgen een podium waarop ze vanuit hun eigen initiatief en identiteit kunnen schitteren. Daarbij communiceert de site een gevoel van eenheid binnen een diverse gemeenschap van mensen, locaties en opleidingen, en biedt zij context bij de rol van kunst in de samenleving.
De oplossing: slim ontwerp en slimme techniek
Om deze ambities waar te maken zetten we het gebruiksvriendelijke Craft CMS in, waarin het team van ArtEZ informatie centraal én efficiënt kan beheren, met verschillende rollen en rechten. We realiseren koppelingen met bestaande systemen, waaronder de beeldbank Bynder, en de Course Catalogue. Zo creëren we één centrale toegang tot alles wat ArtEZ te bieden heeft.
De zoekfunctie op basis van Elastic Search is slim ontworpen en indexeert niet alleen de volledige inhoud van artez.nl, maar ook relevante externe platforms van medewerkers en studenten. Daarmee maken we het complete ArtEZ-ecosysteem doorzoekbaar.