Skip naar content
digital natives
digital natives

Nee, je hebt geen mandaat – en 7 andere dingen die je als Product Owner moet weten

Eerder deze week deelden we onze lessen over goed stakeholdermanagement naar aanleiding van een geslaagde product owner-avond over dit thema. Vandaag gaan we in op de slimste tips en tricks die we bespraken met product owners Boudewijn, Guus, Michel, Christianne, Rosanne en Tjebbe.

1. Je hebt nooit volledig mandaat

Realiseer je dat je als product owner eigenlijk bijna nooit mandaat hebt, ook al staat het wel in de beschrijvingen van je baan. Echt mandaat als product owner is meestal een illusie. Wat je wel hebt is een hoop invloed en het recht om dingen in een sprint te zetten en uit de sprint te halen. Als je dat accepteert kun je je rol slimmer inrichten om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.

2. Zorg voor vroege successen

Boek vroeg in je project een paar successen op onderdelen die belangrijk zijn voor je stakeholder en deel deze met hen. Dit kan niet in elke situatie natuurlijk, en werkt vooral goed wanneer de richting die je stakeholders op willen aansluit bij jouw visie van wat er nodig is. Als dit inderdaad het geval is en je maakt de tactische keuze dit te doen, dan zullen je stakeholders meteen geënthousiasmeerd raken en zal het vertrouwen in jou en je team toenemen.

3. Laat het escaleren als dat nodig is

Als je er echt niet uitkomt, bijvoorbeeld omdat verschillende stakeholders steeds van mening veranderen, durf het dan ook mis te laten gaan. Zo kan iedereen de pijn ervaren van de situatie en kun je daarna met elkaar om tafel om een eerlijk gesprek te voeren over hoe het wél kan.

4. Houd je ogen op de weg

Denk vooraf al na over alle fases die je in het proces gaat tegenkomen, welke doelen of maatstaven hierbij horen en plot deze. Bijvoorbeeld door te werken met een bord voor de aankomende 3, 9 en 12 weken. Kijk steeds vooruit met je stakeholders en bespreek per fase de risico’s die je ziet en wat er wel en niet haalbaar is. Zo ben je veel meer bezig met lange termijn en zie je mogelijke obstakels mijlenver aankomen.

5. Focus op feedback

Maak voldoende tijd voor feedback van je belangrijke stakeholders in het proces. Ook als het langer duurt dan je eigenlijk zou willen. Kijk realistisch naar je organisatie en wat er nodig is om goede feedback op te halen. Plan hier vaste momenten voor in je proces.

6. Stuur een enquête

Vraag belangrijke stakeholders vooraf al om ideeën en input, bijvoorbeeld door een enquête te sturen. Zo hebben ze het gevoel dat ze serieus genomen worden en kunnen ze hun opmerkingen ergens kwijt. Dit is ook heel waardevol voor jou om te begrijpen hoe je stakeholders tegen bepaalde onderwerpen aankijken.

7. Creëer een plek voor ideeën

Maak gebruik van een tool als ProdPad om je stakeholders ook gedurende het proces de kans te geven om ideeën te delen en documenteren. Spreek van tevoren goed af wat er met de ideeën gebeurt zodat je de verwachtingen kan managen.

8. Documenteer je proces

Heb je veel stakeholders om op de hoogte te houden? Maak af en toe een verslagje van je voortgang wat je met iedereen kunt delen. Maak veel foto’s van het proces, leg uit waar je mee bezig bent en deel dit met je organisatie. Ook als jij het gevoel hebt dat het misschien niet relevant is voor iedereen, geef je hen toch de kans om zich betrokken bij het proces te voelen.

Kom naar onze volgende product owner-avond

Meepraten over product ownerschap? Dit jaar organiseren we om de maand een product owner-avond die in het teken staat van kennisdeling met gelijkgezinden. De volgende staat gepland op 19 maart en zal gaan over doelen, data en metrics. Wil jij er ook bij zijn? Meld je dan aan via gauke@digitalnatives.nl, dan zorgen we dat je op de hoogte blijft.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl