Skip naar content
digital natives
digital natives

Waarom frictie niet alleen je vijand is, maar ook je vriend

Deze week selecteerde Elmar het artikel ‘Friction isn’t always the bad guy in user experience’ van Sadhana Balaji over waarom frictie niet altijd slecht is als we het hebben over User Experience.

Een beter resultaat

In de ontwikkeling van een online product ligt de focus vaak op een zo snel en soepel mogelijke ervaring behalen. Maar weerstand is niet altijd je vijand en kan er juist voor zorgen dat gebruikers een waardevoller resultaat behalen.

Dit artikel, van Sadhana Balji, geeft een aantal sterke voorbeelden van situaties waarin frictie leidt tot meerwaarde. Zo heeft de Princeton Universiteit middels een zelf ontwikkelde test ontdekt dat studenten met een moeilijk leesbare toets een hoger resultaat behaalden omdat ze zich beter moesten concentreren.

Een animatie als beloning

Bij Digital Natives hebben we dezelfde methode toegepast bij een project voor Brainwash. In het Quiz-systeem voor Brainwash hebben we een animatie als loader ingebouwd om de gebruiker te belonen. De loader is kunstmatig en technisch niet nodig om het resultaat te berekenen maar biedt het idee dat de gebruiker wat terug krijgt na de gedane moeite. Zo is er is tijd en energie in gegaan om de quiz uit te denken en tot stand te brengen. Het systeem is voor jou aan het werk en door de pauze heb je de ervaring dat het persoonlijk wordt.

De absolute held in het op een geniale manier inzetten van frictie is natuurlijk Snapchat, die de app voorziet van én moeilijk vindbare features én een lastige te beredeneren gameplay. Daarmee zorgt Snapchat er juist voor dat het een prestatie wordt om anderen jouw vaardigheid en creativiteit te tonen.

Het spel tussen effort en reward

Let wel op, zo maar frictie toevoegen helpt niet en kan averechts werken. Het vergt precisie werk om de juiste punten en de balans te vinden waar de frictie van toegevoegde waarde kan zijn. Bijvoorbeeld bij het creëren van verhoogde aandacht voor het nemen van een belangrijke bewuste keuze. Het is een spel tussen effort en reward en het in de juiste modus brengen van de gebruiker.

Meer artikelen lezen die onze Natives selecteren? Bekijk ze hier.

digitaal vraagstuk?
bel +31 (020) 333 0880 of mail
naar hello@digitalnatives.nl