Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Case: Een nieuw digitaal platform voor de Hogeschool der Kunsten
Hogeschool der Kunsten Den Haag

De start van een nieuw digitaal platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag

Het multisite platform voor de Hogeschool der Kunsten Den Haag brengt een nieuw gezicht online. Onder de hogeschool vallen de Koninklijk Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC) te Den Haag. De beide internationaal hoog aangeschreven instituten wilden zowel hun online identiteit als service volledig vernieuwen. De uitnodiging tot pitch van Digital Natives was de start van een nauwe samenwerking voor de creatie van een nieuw ‘Royal’ platform. In het eerste traject stonden de strategische aanpak, het design en technische ontwikkeling van drie publieke sites middels één systeem centraal.

Hogeschool Der Kunsten Den Haag

Onderwijs & Kunst

Design Research

  • Platform Strategy
  • User Interviews
  • Prototype Sprint
  • Content Strategy

Van organisatie-denken naar gebruikerswensen

Om een goed beeld te krijgen wat een nieuw platform moet gaan bieden zijn inzichten van diverse betrokkenen uit de organisaties van groot belang. Door middel van creatieve workshops zijn de ideeën in kaart gebracht. De belangrijkste uitkomst was om de websites voor eindgebruikers gebruiksvriendelijker te maken. Er werden diverse gesprekken gevoerd met verschillende studenten. De uitkomsten van de gesprekken vormden uiteindelijk de basis voor het framework van speerpunten.

Starten met de belangrijkste user journeys

Met de inzichten van eindgebruikers voor handen was de volgende stap het in kaart brengen van de ideale paden oftewel key user journeys.

Testen primaire landing: de studiepagina

De user journeys brachten de grootste knelpunten aan het licht. Een prototype sprint is een perfecte methode om voor die belangrijkste uitdagingen creatieve oplossingen te bedenken en in snel tempo live te testen. De studiepagina is de primaire landing van een student en daarmee essentieel in de journey.

Testen sleutelmoment: de inschrijving

Het belangrijkste sleutelmoment na de studiepagina is de inschrijving tot een studie. Om als student de keuze te maken om je echt aan te melden is verschillende informatie van belang. Ideaal dus om in het prototype te testen welke informatie aansluit bij de behoefte en het moment, en welke niet.

Het ontwerp van een nieuwe digitale identiteit

De nieuwe visuele identiteit ontwikkelt door Lesley Moore  heeft als uitgangspunt: het continue zoeken naar nieuwe wegen en mogelijkheden. ‘Try again, fail again, fail better’ (Samuel Beckett). Dit minimalistische canvas, het gedachtegoed en de kernwaarden ‘Royal’ en ‘Raw’ waren voor ons de basis voor een nieuwe digitale vormgeving.

Drie organisaties, één familie, één design systeem

Het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst vallen onder de Hogeschool der Kunsten Den Haag en vormen één familie. Daarom is er één design systeem ontworpen. Dit systeem bestaat enerzijds uit generieke architectuur, modules en componenten en anderzijds uit individuele styling, dynamische content en een vrije invulling van opbouw van pagina’s en site structuren.

Het 'story first' principe

Alledrie de instituten hebben een breed spectrum aan doelgroepen en zijn zowel nationaal als internationaal actief. Dat betekent heel veel informatie en een platform van meer dan 300 pagina’s. Traditioneel gezien wordt een dergelijke hoeveelheid informatie gecategoriseerd en in hokjes aangeboden. Digital Natives benadert informatie vanuit het story first principe. Het opbouwen van een verhaal (gelinked aan de user journey) en hierin contextuele informatie stapsgewijs aanbieden gekoppeld aan het moment.

Een CMS op maat

Het CMS biedt middels componenten en modules gemak in het flexibel inrichten van pagina’s in combinatie met efficient hergebruik van de verschillende typen content. Per site kan een eigen styling worden toegepast. Zo ontstaat er één systeem waarvan de toepassing per organisatie kan variëren in structuur en uitstraling.

Een geslaagde samenwerking

Met de livegang van de drie nieuwe publiekssites als basis voor de infrastructuur, kunnen we verder bouwen aan het platform. Deze eerste fase is de start van een geslaagde samenwerking.

Resultaat na 3 maanden

Stijging organisch verkeer
82%
Stijging aantal unieke sessies
60%
Stijging aantal unieke bezoekers
42%
Stijging aantal pageviews
214%

Project Team

  • Elmar Kruitwagen

    Lead Design

  • Lars Dol

    Front-end Developer

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Freek van Rijt

    Full-stack Developer

  • Frederike Hurenkamp

    Operational Manager

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Wij verwelkomen 4 nieuwe Natives

shared by nicole on 24/09/2019

De afgelopen tijd groeide het team flink. Deze vier Natives zijn recent gestart bij Digital Natives.

Door Nicole Stroosnijder op 24/09/2019

13:43 - 24 september 2019

Waarom ook jij het Contract for the Web moet ondertekenen

shared by gijs on 19/09/2019

Het world wide web bestaat in 2019 dertig jaar. Het internet is iets moois en moet dat ook blijven, als Digital Natives willen we graag ons steentje bijdragen, zoals het ondertekenen van contract for the web.

Door Gijs Wilbrink op 19/09/2019

12:46 - 19 september 2019

Het inclusieve web

shared by sophie on 17/09/2019

Digital Natives is steeds vaker bezig met zorgen dat de door Digital Natives gebouwde platformen en diensten toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen. Onze collega Sophie schreef een blog over het inclusieve web.

Door Sophie Duindam op 17/09/2019

08:02 - 17 september 2019

Digital Natives op Laracon EU

shared by nicole on 05/09/2019

Op 28 en 29 augustus bezochten 5 back-end developers het grootste congres van Laravel, het ontwikkelframework die Digital Natives vaak gebruikt. Lees hier wat onze belangrijkste take outs waren.

Door Nicole Stroosnijder op 05/09/2019

06:57 - 5 september 2019

Dag en Nacht & Digital Natives ontwikkelen nieuw podcastplatform

shared by nicole on 19/08/2019

Met behulp vanuit het Google Podcast Loyalty Program gaat Dag en Nacht samen met Digital Natives een nieuw podcastplatform ontwikkelen.

Door Nicole Stroosnijder op 19/08/2019

13:32 - 19 augustus 2019

Wat doet Digital Natives tijdens een teamdag?

shared by nicole on 05/08/2019

Afgelopen maand hebben wij weer een kwartaallijkse teamdag. Benieuwd wat wij precies doen tijdens zo'n dag? Lees er hier meer over.

Door Nicole Stroosnijder op 05/08/2019

09:57 - 5 augustus 2019

Cultuur+Ondernemen lanceert de Culturele Financieringswijzer

shared by nicole on 15/07/2019

Digital Natives werkte samen met Cultuur+Ondernemen van designsprint naar prototype om vervolgens een nieuw platform op te leveren.

Door Nicole Stroosnijder op 15/07/2019

09:34 - 15 juli 2019

Gemeente Amsterdam presenteert website Nieuw Amsterdams Klimaatakkoord

shared by nicole on 20/06/2019

Op 20 juni presenteert Gemeente Amsterdam tijdens WeMakeThe.City o.a. prototypes waar Digital Natives aan mee werkt.

Door Nicole Stroosnijder op 20/06/2019

12:14 - 20 juni 2019
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden