RegioBank

Digitaal financieel platform verkozen tot beste bankwebsite van Nederland
RegioBank wil haar klanten voorzien van bankzaken op een persoonlijke, efficiënte en duurzame manier. Een bank waar je zaken laagdrempelig regelt, met een adviseur die je persoonlijk kent. Hiervoor krijgt RegioBank de hoogste waarderingen van alle banken voor klantvriendelijkheid, service en mobiel bankieren.

De uitdaging
Een hyperlokaal digitaal platform
Digital Natives werkt al sinds 2012 nauw samen met RegioBank. RegioBank was destijds op zoek naar een digitaal bureau om de regionale strategie met 500 landelijke kantoren van RegioBank online uit te bouwen.
Op basis van ons voorstel om een hyperlokale digitale marketing-strategie te voeren is Digital Natives gekozen. In de jaren die volgden hebben we het digitale platform regiobankadviseurs.nl als startup binnen de organisatie gelanceerd. Het platform werd het belangrijkste digitale marketingkanaal voor de bank. In 2017 werd Digital Natives gevraagd om het platform te fuseren met het hoofddomein van de bank en de nieuwe RegioBank.nl te maken.


Onze aanpak
Van Regiobankadviseurs.nl naar RegioBank.nl
Aan de basis van het succes van het Regiobankadviseurs.nl platform lag ons idee van een hyperlokale conversiefunnel. Als mensen in een dorp of regio naar bankzaken zochten, dan zorgden we dat ze via lokaal getartgette advertenties direct converteerden naar een persoonlijke afspraak met een RegioBank-adviseur uit de omgeving. Door landingspagina's persoonlijk in te richten met karaktereigenschappen uit de omgeving en foto's van medewerkers behaalden we hoge conversies. Hierdoor werd regiobankadviseurs.nl het belangrijkste digitale marketingkanaal van de bank.
Toen we aan de slag gingen voor het hoofddomein RegioBank.nl, gebruikten we de inzichten en lessen uit de voorgaande vijf jaar om dit nieuwe platform zo goed mogelijk in te richten. We begonnen het traject met een uitgebreide design research fase. Hierin hebben we als eerste een sterke stakeholder groep gemaakt. Daarna zijn we alle afdelingen gaan spreken, hebben we customer journeys gemaakt voor alle bankproducten, digitale serviceblueprints uitgewerkt en hebben we zowel adviseurs als bestaande consumenten geïnterviewd. Alle inzichten hebben we vertaald naar 3 prototypes van vernieuwde digitale journeys die wederom bij klanten getest werden.
Na akkoord op de vernieuwde strategie zijn we een uitgebreid sprinttraject ingegaan. Op basis van de inzichten die we tijdens de design research fase vergaarden ging een multidisciplinair team, met designers van Digital Natives en ontwikkelaars van het moederbedrijf De Volksbank, aan de slag om het nieuwe platform te maken. Begin 2018 werd dit platform gelanceerd.

Resultaat
RegioBank verkozen tot populairste én beste website in de categorie banken & beleggen
Door de lancering van het RegioBankadviseurs.nl platform in 2012 kon RegioBank op lokaal niveau met slimme marketing klanten aan de juiste adviseurs koppelen. De websites van de lokale kantoren maakten het immers laagdrempelig voor potentiële klanten om contact op te nemen met de adviseurs in de buurt. De slimme koppeling van alle lokale websites middels één platform maakte het beheren en voeden van content voor alle sites gemakkelijk en efficiënt. Door na de lancering steeds te kijken naar data en mogelijkheden tot verbetering, groeide het platform én RegioBank in de jaren daarop steeds verder.
De adviseurssites bleken dusdanig succesvol dat deze na vijf jaar onderdeel werden van het corporate RegioBank-platform. Deze transitie bood de mogelijkheid om, op basis van alle opgedane kennis in de voorgaande jaren, opnieuw een grote stap te zetten op het gebied van digitale dienstverlening. Eind 2018, na een intensief scrum-traject en een succesvolle lancering, werd het vernieuwde RegioBank platform door het publiek verkozen tot beste website van het jaar in de categorie banken & beleggen. In 2019 viel het platform opnieuw in de prijzen: ditmaal bleek het de populairste website van het jaar in dezelfde categorie.
Door haar lokale en klantvriendelijke aanpak wordt RegioBank steevast goed beoordeeld door haar klanten. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2019 bleek RegioBank met een score van 9.3 de beste bank op het gebied van algemene tevredenheid. Ook voor internet- en mobiel bankieren en serviceverlening scoorde RegioBank het beste van alle banken. Daarnaast werd de bank wederom verkozen tot meest klantvriendelijke bank van Nederland. Samen zorgen RegioBank en Digital Natives dat deze ijzersterke service ook op digitaal gebied kan worden verleend.





