Skip naar content

Hoe je in korte tijd tot een sterke digitale platform kern komt

Je hebt vast wel eens de welbekende start-up statistiek gehoord: slechts 10% van de start-ups redt het uiteindelijk. Maar wist je dat het merendeel faalt omdat er geen vraag blijkt naar het eindproduct? Omdat er nét geen zogenaamde product-market fit bestaat tussen de behoeften van de doelgroep en het product of de dienst.

FINALS DN 02 Iris Duvekot 290721 0506 Iris Duvekot

Gevalideerde productkeuzes voor impactvolle digitale platforms

Of je nu een innovatief baanbrekend start-up idee hebt, of een bestaand platform wilt vernieuwen, het begrijpen van je doelgroep en regelmatig valideren van je aannames vergroot je uiteindelijke kans op succes aanzienlijk. Daarnaast helpt het je tijdig inzien waar je misschien moet bijsturen.

Dat klinkt logisch, maar in de praktijk schiet dit er nog te vaak bij in. Er komt immers zoveel op je af wanneer je een nieuw platform gaat bouwen en waarschijnlijk sta je te popelen om ‘gewoon’ te beginnen. Daarnaast is er de misconceptie dat onderzoek en validatie prijzig en ingewikkeld zijn. Gelukkig is dat lang niet altijd het geval.

Voor elk type vraag bestaat er een slimme methode om te bepalen wat de beste weg voorwaarts is. Of dat nou een uitgebreid strategisch onderzoekstraject is, of juist een snelle check-in, het levert je uiteindelijk altijd een sterker platform op.

Wat is de best denkbare MVP die we kunnen bouwen in de tijd die we hebben, en hoe komen we daar (en verder)?

Een sterke platformstrategie als leidraad voor de MVP

Bij Digital Natives noemen we dit proces discovery. De kernvraag die we samen in zo’n proces beantwoorden?

Wat is de best denkbare MVP die we kunnen bouwen in de tijd die we hebben, en hoe komen we daar (en verder)?

Samen gaan we op zoek naar de versie van het product die echte waarde toevoegt voor jouw organisatie én je klanten. Zo bouwen we producten die langdurige impact leveren.

In deze serie leggen we stap voor stap uit hoe zo’n proces eruit ziet en welke vragen we in elke stap samen beantwoorden:

  1. Een strategisch kader voor een sterke platformkern
  2. Validatie en onderzoek om je doelgroep echt te begrijpen
  3. De juiste productprincipes om een waardevol product te ontwerpen
  4. Meten wat er echt toe doet met de juiste metrics
  5. Data vertalen naar productverbeteringen die impact hebben

De komende tijd zullen we dit vijfluik publiceren. In de tussentijd lees je in ons magazine meer artikelen over platform strategie en kun je je inschrijven voor de Digital Natives build better platforms mailing

Platform Strategie

Een greep uit ons werk