Skip naar content

De voordelen van een Cloud CMS zoals Contentful

De markt voor content management systemen (CMS) is steeds diverser aan het worden. Waar je vroeger vaak op een eigen server een WordPress, Drupal of Joomla! site moest installeren is het tegenwoordig populair om een “Software as a Service” (SAAS) CMS zoals Contentful in te zetten. Aantrekkelijk, want je betaalt een vast bedrag per maand voor de volledige dienstverlening — naar hosting, onderhoud en installatie van je CMS hoef je niet om te kijken. Maar wanneer en waarom zou je voor Contentful kiezen? En wat is het voordeel ten op zichte van bijvoorbeeld Wordpress?

Voordelen Cloud CMS

Headless

Een content management systeem dat zich enkel bezig houdt met het aanbieden en beheren van content, en niet met de presentatie van de website, wordt ook wel “headless” genoemd. Contentful, net als andere vergelijkbare systemen, biedt enkel deze functionaliteit en bemoeit zich niet met hoe je je website uiteindelijk ontwikkelt.

Door deze scheiding tussen presentatie en content kunnen we bij Digital Natives meer inzetten op een uniforme aanpak voor de presentatie van onze projecten. Zo zetten we bij de meeste projecten nu Nuxt (op basis van VueJS) als technologie in om de “front-end” van de website te bouwen. Door middel van onze Toolkit met verschillende “plug-and-play” componenten kunnen we op een generieke manier de presentatie van een site opzetten, onafhankelijk van de bron van de content en andere data.

We hebben op deze manier met success content platformen en websites met o.a. Contentful, WordPress en Craft CMS opgezet, en we hebben verschillende klanten begeleid bij het kiezen van het juiste CMS passend bij hun behoeftes.

Contentful


Contentful

Één van de eerste Cloud CMS’en die we op zagen komen is Contentful. Al sinds 2013 bouwen zij gestaag door aan hun systeem. We zien dat door deze relatief lange levensduur en bewezen stabiliteit dit CMS een populaire optie is onder (middel)grote bedrijven. Contentful onderscheidt zich daarbij verder door de veelzijdigheid van het CMS: Het is bij hen mogelijk om vanuit één systeem meerdere websites, maar ook bijvoorbeeld je social network kanalen te beheren, en de content gemakkelijk uit te wisselen tussen deze “zuilen”. Features zoals meertaligheid, content previews en rechten- en versiebeheer mogen daarbij ook niet ontbreken. Een volwassen “multi-channel” CMS dus.

Daarnaast heeft Contentful inmiddels een indrukwekkende lijst met systeemintegraties die je binnen het CMS toe kunt passen. Denk aan Google Analytics, Algolia search of zelfs video hosting platforms zoals Cloudinary of Mux. Door deze verscheidenheid aan features én de stabiliteit van het CMS is Contentful goed geschikt om middelgrote tot grote contentplatformen te realiseren.

Het maken van de juiste keuze

Belangrijk is daarbij wel om tot een gefundeerde keuze te komen. Contentful is namelijk, afhankelijk van je behoeftes, snel aan de dure kant vergeleken met haar concurrenten. Het “kleinste” en goedkoopste abonnement kost namelijk al $489,- per maand (op het moment van schrijven).

Naarmate je organisatie én je website groeien kan het nodig zijn om nog verder op te schalen naar duurdere abonnementen. Als je gebruik maakt van de unieke features van Contentful én de stabiliteit van het platform zeer belangrijk is, kan dat zeker het bedrag waard zijn. Mocht je met dit vraagstuk bezig zijn dan helpen we uiteraard graag om de juiste CMS oplossing voor jouw behoeftes te vinden.