Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Growth Hacking
Onze diensten

Growth Hacking

De doelstelling binnen ons evolvetraject is het realiseren van groei. Dit doen we op basis van growth hacking principes. Growth Hacking is een proces én mindset om gezamenlijk groei te realiseren door constant te data te analyseren, ideeën te verzamelen en te testen wat wel en wat niet werkt. 

Bij Growth Hacking kijk je naar de gehele proces; vanaf hoe mensen op je website komen tot aan hoe je geld verdient aan dit bezoek. In plaats van traditionele kanalen te gebruiken, kijk je bij growth hacking vooral naar alternatieve methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van web scraping, social media en een grote set aan tools om bijvoorbeeld SEO-prestaties te monitoren en A/B-testen uit te voeren.

Growth Hacking sessie

De start van een growth hacking sessie is dat je product of dienst (bijna) helder is en dat je weet welke pijnpunten van je gebruiker dit oplost. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een Design Sprint of een strategiesessie een goed idee zijn.

Binnen een growth hacking sessie bekijken we welke stadia een gebruiker doorloopt op de website door het pirate funnel canvas in te vullen. Vervolgens bedenken we ideeën hoe we groei gaan realiseren. Dit doen we met een multidisciplinair team bestaande uit bijvoorbeeld een (UX)-designer, developer en een marketeer.

De verschillende stadia binnen de pirate funnel (AAARRR) zijn:

  • Awareness: hoe zorgen we ervoor dat mensen onze website bezoeken?
  • Acquisition: wat is een geconverteerde bezoeker?
  • Activation: wat is het moment dat een bezoeker overtuigt is van ons product of onze dienst?
  • Retention: hoe definiëren we een trouwe gebruiker? Keert deze dagelijks, wekelijks, maandelijks terug?
  • Referral: wat is vitaliteit voor ons? Hoe nodigen onze gebruikers andere gebruikers uit?
  • Revenue: wat is het business model?

Per stadium bepalen we de belangrijkste KPI’s (KPI staat voor Key Performance Indicator). Sta je nog maar in het begin van het evolvetraject? Dan kunnen deze KPI’s de basis bieden voor een meetplan dat we gebruiken voor het inrichten Google Analytics zodat deze KPI’s ook meetbaar zijn.

OMTM

Een vereiste voor succes is focus. Daarom kiezen we binnen de sessie één KPI waar we ons op gaan storten. Dit getal noemen we de one metric that matters (OMTM). Een voorbeeld hiervan is het percentage actieve gebruikers van een dienst.

Inspiratie opdoen

Nadat de OMTM gekozen is proberen we vast te stellen wat conversiebarrières zijn, zoeken we wat voor onderzoek er eerder is gedaan en bekijken we wat concurrenten doen.

Als we een pijnpunt identificeren, proberen we in de huid van de gebruiker te kruipen en te achterhalen wat de reden is van zijn gedrag én nog belangrijker hoe we dit gedrag kunnen sturen. Dit doen we op basis van theorieën uit de psychologie, maar bijvoorbeeld ook op basis van kwalitatieve data zoals interviews, surveys en gebruikersopnames en kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Aan de hand van deze data bedenken we verbeteringen die we op eerst op kleine schaal proberen te valideren.

Ideeën verzamelen en prioriteren

Na de analysefase bedenken we ideeën en schetsen we mogelijke oplossingen uit. Dit gehele proces van ideeën verzamelen duurt ongeveer een uur. Na dit uur heb je met een enorme hoeveelheid aan voorstellen verzameld. De ideeën die we verzamelen prioriteren we op basis van hoe intensief het is om deze wijziging door te voeren en hoe groot het verwachte effect is.

Cyclus van testen, leren en opnieuw testen

Om de ideeën te valideren voeren we bijvoorbeeld A/B-testen uit. Hierbij tonen we een gedeelte van de websitebezoekers de normale versie van de website en de andere groep een versie waarin we één element gewijzigd hebben; bijvoorbeeld de bestelknop, de headline tekst of een foto. Slaat de wijziging aan? Dan voeren we deze door in de gehele website. Converteert de gewijzigde versie niet beter? Dan proberen we er achter te komen waarom dit zo was, documenteren we dit, en gaan we verder met testen totdat we een winnaar hebben. Net zo lang totdat we dat succes hebben bereikt waar we naar op zoek zijn.


Growth hacking team

  • Marije Kools

    Product Strategy

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Inspirerende digitale initiatieven in coronatijd

Afgelopen dagen ontstonden er veel nieuwe digitale initiatieven die iets positiefs willen bijdragen in de wereld waarin we nu leven. Bekijk hier onze verzameling inspirerende digitale initiatieven.

Door Bart Baeschnitt op 26/03/2020

10:53 - 26 maart 2020
opinie

Hoe we in tijden van crisis remote werken

Ben je benieuwd hoe wij thuiswerken aanpakken, welke tools ons helpen en welke afspraken hierbij helpen? Lees het hier

Door Riekus op 23/03/2020

11:20 - 23 maart 2020

Performance: een sneller digitaal platform in 5 stappen

We zijn verwend: wanneer een website langzaam is zijn we alweer weg voordat we ook maar één pagina hebben gezien. Hoe ontdek je of je platform snel genoeg is voor een groot publiek?

Door David Blom op 06/03/2020

13:59 - 6 maart 2020
opinie

De staat van onze digitale identiteit en het ontwerp van een betrouwbaar systeem

Voor de tweede keer wordt in Amsterdam de Staat van het Internet opgemaakt op initiatief van de Waag. Dit jaar staat in het teken van de toekomst van onze digitale identiteit.

Door Elmar Kruitwagen op 02/03/2020

12:01 - 2 maart 2020
opinie

Hoe we razendsnelle headless platforms bouwen met Nuxt

Benieuwd hoe we snelle headless platforms bouwen met Nuxt? Developers Gijs en Lars vertellen er je alles over

Door Gijs Wilbrink op 17/02/2020

14:29 - 17 februari 2020
opinie

Hoe de overheid eigenlijk met ons zou moeten communiceren

Waar is de burger mee geholpen? Digital Natives schreef een verslag van de eerste digitale burgerschapslezing door de Nationale ombudsman.

Door Bart Baeschnitt op 12/02/2020

14:21 - 12 februari 2020
opinie

Nee, je hebt geen mandaat – en 7 andere dingen die je als Product Owner moet weten

Hoe kun je je stakeholders zo goed mogelijk bedienen? Deze 8 tips voor en door product owners helpen je met stakeholdermanagement.

Door Sophie Duindam op 21/01/2020

10:00 - 21 januari 2020
opinie

Hey Product Owner! Zo ga je om met je stakeholders

Hoe ge je als product owner om met je stakeholders? Dat bespraken we met Digital Natives-klanten Boudewijn, Guus, Michel, Christianne, Rosanne en Tjebbe.

Door Sophie Duindam op 20/01/2020

09:27 - 20 januari 2020
opinie
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden