Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Growth Hacking
Onze diensten

Growth Hacking

De doelstelling binnen ons evolvetraject is het realiseren van groei. Dit doen we op basis van growth hacking principes. Growth Hacking is een proces én mindset om gezamenlijk groei te realiseren door constant te data te analyseren, ideeën te verzamelen en te testen wat wel en wat niet werkt. 

Bij Growth Hacking kijk je naar de gehele proces; vanaf hoe mensen op je website komen tot aan hoe je geld verdient aan dit bezoek. In plaats van traditionele kanalen te gebruiken, kijk je bij growth hacking vooral naar alternatieve methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van web scraping, social media en een grote set aan tools om bijvoorbeeld SEO-prestaties te monitoren en A/B-testen uit te voeren.

Growth Hacking sessie

De start van een growth hacking sessie is dat je product of dienst (bijna) helder is en dat je weet welke pijnpunten van je gebruiker dit oplost. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een Design Sprint of een strategiesessie een goed idee zijn.

Binnen een growth hacking sessie bekijken we welke stadia een gebruiker doorloopt op de website door het pirate funnel canvas in te vullen. Vervolgens bedenken we ideeën hoe we groei gaan realiseren. Dit doen we met een multidisciplinair team bestaande uit bijvoorbeeld een (UX)-designer, developer en een marketeer.

De verschillende stadia binnen de pirate funnel (AAARRR) zijn:

  • Awareness: hoe zorgen we ervoor dat mensen onze website bezoeken?
  • Acquisition: wat is een geconverteerde bezoeker?
  • Activation: wat is het moment dat een bezoeker overtuigt is van ons product of onze dienst?
  • Retention: hoe definiëren we een trouwe gebruiker? Keert deze dagelijks, wekelijks, maandelijks terug?
  • Referral: wat is vitaliteit voor ons? Hoe nodigen onze gebruikers andere gebruikers uit?
  • Revenue: wat is het business model?

Per stadium bepalen we de belangrijkste KPI’s (KPI staat voor Key Performance Indicator). Sta je nog maar in het begin van het evolvetraject? Dan kunnen deze KPI’s de basis bieden voor een meetplan dat we gebruiken voor het inrichten Google Analytics zodat deze KPI’s ook meetbaar zijn.

OMTM

Een vereiste voor succes is focus. Daarom kiezen we binnen de sessie één KPI waar we ons op gaan storten. Dit getal noemen we de one metric that matters (OMTM). Een voorbeeld hiervan is het percentage actieve gebruikers van een dienst.

Inspiratie opdoen

Nadat de OMTM gekozen is proberen we vast te stellen wat conversiebarrières zijn, zoeken we wat voor onderzoek er eerder is gedaan en bekijken we wat concurrenten doen.

Als we een pijnpunt identificeren, proberen we in de huid van de gebruiker te kruipen en te achterhalen wat de reden is van zijn gedrag én nog belangrijker hoe we dit gedrag kunnen sturen. Dit doen we op basis van theorieën uit de psychologie, maar bijvoorbeeld ook op basis van kwalitatieve data zoals interviews, surveys en gebruikersopnames en kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Aan de hand van deze data bedenken we verbeteringen die we op eerst op kleine schaal proberen te valideren.

Ideeën verzamelen en prioriteren

Na de analysefase bedenken we ideeën en schetsen we mogelijke oplossingen uit. Dit gehele proces van ideeën verzamelen duurt ongeveer een uur. Na dit uur heb je met een enorme hoeveelheid aan voorstellen verzameld. De ideeën die we verzamelen prioriteren we op basis van hoe intensief het is om deze wijziging door te voeren en hoe groot het verwachte effect is.

Cyclus van testen, leren en opnieuw testen

Om de ideeën te valideren voeren we bijvoorbeeld A/B-testen uit. Hierbij tonen we een gedeelte van de websitebezoekers de normale versie van de website en de andere groep een versie waarin we één element gewijzigd hebben; bijvoorbeeld de bestelknop, de headline tekst of een foto. Slaat de wijziging aan? Dan voeren we deze door in de gehele website. Converteert de gewijzigde versie niet beter? Dan proberen we er achter te komen waarom dit zo was, documenteren we dit, en gaan we verder met testen totdat we een winnaar hebben. Net zo lang totdat we dat succes hebben bereikt waar we naar op zoek zijn.


Growth hacking team

  • Marije Kools

    Product Strategy

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Nee, je hebt geen mandaat – en 7 andere dingen die je als Product Owner moet weten

Hoe kun je je stakeholders zo goed mogelijk bedienen? Deze 8 tips voor en door product owners helpen je met stakeholdermanagement.

Door Sophie Duindam op 21/01/2020

10:00 - 21 januari 2020
opinie

Hey Product Owner! Zo ga je om met je stakeholders

Hoe ge je als product owner om met je stakeholders? Dat bespraken we met Digital Natives-klanten Boudewijn, Guus, Michel, Christianne, Rosanne en Tjebbe.

Door Sophie Duindam op 20/01/2020

09:27 - 20 januari 2020
opinie

Nieuwe Native! Viola!

Eind november heeft Digital Natives Viola mogen verwelkomen bij het team. Benieuwd waarom zij bij ons aan de slag te gegaan?

Door Nicole Stroosnijder op 03/01/2020

09:20 - 3 januari 2020

2019, het jaar waarin we alles beter deden

Digital Natives neemt je mee door de hoogtepunten van 2019.

Door Sophie Duindam op 30/12/2019

10:55 - 30 december 2019

Digital Natives krijgt voor derde keer FD Gazellen

Digital Natives neemt voor de derde keer de FD Gazellen award in ontvangst. Een mooie kers op de taart, aldus Sander van der Vliet.

Door Nicole Stroosnijder op 18/12/2019

13:58 - 18 december 2019

RegioBank wint award de Populairste Website van 2019

Dit is het tweede jaar op rij dat Regiobank een belangrijke prijs wint. Vorig jaar mochten we Regiobank.nl de Beste Website noemen, dit jaar is de site het populairst.

Door Nicole Stroosnijder op 16/12/2019

15:11 - 16 december 2019

Digital Natives verwelkomt twee nieuwe talenten

Koos en Chana zijn recent gestart bij Digital Natives. Beide zijn aan de slag bij het front-end development team.

Door Nicole Stroosnijder op 04/12/2019

16:26 - 4 december 2019
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden