Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Growth Hacking
Onze diensten

Growth Hacking

De doelstelling binnen ons evolvetraject is het realiseren van groei. Dit doen we op basis van growth hacking principes. Growth Hacking is een proces én mindset om gezamenlijk groei te realiseren door constant te data te analyseren, ideeën te verzamelen en te testen wat wel en wat niet werkt. 

Bij Growth Hacking kijk je naar de gehele proces; vanaf hoe mensen op je website komen tot aan hoe je geld verdient aan dit bezoek. In plaats van traditionele kanalen te gebruiken, kijk je bij growth hacking vooral naar alternatieve methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van web scraping, social media en een grote set aan tools om bijvoorbeeld SEO-prestaties te monitoren en A/B-testen uit te voeren.

Growth Hacking sessie

De start van een growth hacking sessie is dat je product of dienst (bijna) helder is en dat je weet welke pijnpunten van je gebruiker dit oplost. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een Design Sprint of een strategiesessie een goed idee zijn.

Binnen een growth hacking sessie bekijken we welke stadia een gebruiker doorloopt op de website door het pirate funnel canvas in te vullen. Vervolgens bedenken we ideeën hoe we groei gaan realiseren. Dit doen we met een multidisciplinair team bestaande uit bijvoorbeeld een (UX)-designer, developer en een marketeer.

De verschillende stadia binnen de pirate funnel (AAARRR) zijn:

  • Awareness: hoe zorgen we ervoor dat mensen onze website bezoeken?
  • Acquisition: wat is een geconverteerde bezoeker?
  • Activation: wat is het moment dat een bezoeker overtuigt is van ons product of onze dienst?
  • Retention: hoe definiëren we een trouwe gebruiker? Keert deze dagelijks, wekelijks, maandelijks terug?
  • Referral: wat is vitaliteit voor ons? Hoe nodigen onze gebruikers andere gebruikers uit?
  • Revenue: wat is het business model?

Per stadium bepalen we de belangrijkste KPI’s (KPI staat voor Key Performance Indicator). Sta je nog maar in het begin van het evolvetraject? Dan kunnen deze KPI’s de basis bieden voor een meetplan dat we gebruiken voor het inrichten Google Analytics zodat deze KPI’s ook meetbaar zijn.

OMTM

Een vereiste voor succes is focus. Daarom kiezen we binnen de sessie één KPI waar we ons op gaan storten. Dit getal noemen we de one metric that matters (OMTM). Een voorbeeld hiervan is het percentage actieve gebruikers van een dienst.

Inspiratie opdoen

Nadat de OMTM gekozen is proberen we vast te stellen wat conversiebarrières zijn, zoeken we wat voor onderzoek er eerder is gedaan en bekijken we wat concurrenten doen.

Als we een pijnpunt identificeren, proberen we in de huid van de gebruiker te kruipen en te achterhalen wat de reden is van zijn gedrag én nog belangrijker hoe we dit gedrag kunnen sturen. Dit doen we op basis van theorieën uit de psychologie, maar bijvoorbeeld ook op basis van kwalitatieve data zoals interviews, surveys en gebruikersopnames en kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Aan de hand van deze data bedenken we verbeteringen die we op eerst op kleine schaal proberen te valideren.

Ideeën verzamelen en prioriteren

Na de analysefase bedenken we ideeën en schetsen we mogelijke oplossingen uit. Dit gehele proces van ideeën verzamelen duurt ongeveer een uur. Na dit uur heb je met een enorme hoeveelheid aan voorstellen verzameld. De ideeën die we verzamelen prioriteren we op basis van hoe intensief het is om deze wijziging door te voeren en hoe groot het verwachte effect is.

Cyclus van testen, leren en opnieuw testen

Om de ideeën te valideren voeren we bijvoorbeeld A/B-testen uit. Hierbij tonen we een gedeelte van de websitebezoekers de normale versie van de website en de andere groep een versie waarin we één element gewijzigd hebben; bijvoorbeeld de bestelknop, de headline tekst of een foto. Slaat de wijziging aan? Dan voeren we deze door in de gehele website. Converteert de gewijzigde versie niet beter? Dan proberen we er achter te komen waarom dit zo was, documenteren we dit, en gaan we verder met testen totdat we een winnaar hebben. Net zo lang totdat we dat succes hebben bereikt waar we naar op zoek zijn.


Growth hacking team

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

Wij verwelkomen 4 nieuwe Natives

shared by nicole on 24/09/2019

De afgelopen tijd groeide het team flink. Deze vier Natives zijn recent gestart bij Digital Natives.

Door Nicole Stroosnijder op 24/09/2019

13:43 - 24 september 2019

Waarom ook jij het Contract for the Web moet ondertekenen

shared by gijs on 19/09/2019

Het world wide web bestaat in 2019 dertig jaar. Het internet is iets moois en moet dat ook blijven, als Digital Natives willen we graag ons steentje bijdragen, zoals het ondertekenen van contract for the web.

Door Gijs Wilbrink op 19/09/2019

12:46 - 19 september 2019

Het inclusieve web

shared by sophie on 17/09/2019

Digital Natives is steeds vaker bezig met zorgen dat de door Digital Natives gebouwde platformen en diensten toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen. Onze collega Sophie schreef een blog over het inclusieve web.

Door Sophie Duindam op 17/09/2019

08:02 - 17 september 2019

Digital Natives op Laracon EU

shared by nicole on 05/09/2019

Op 28 en 29 augustus bezochten 5 back-end developers het grootste congres van Laravel, het ontwikkelframework die Digital Natives vaak gebruikt. Lees hier wat onze belangrijkste take outs waren.

Door Nicole Stroosnijder op 05/09/2019

06:57 - 5 september 2019

Dag en Nacht & Digital Natives ontwikkelen nieuw podcastplatform

shared by nicole on 19/08/2019

Met behulp vanuit het Google Podcast Loyalty Program gaat Dag en Nacht samen met Digital Natives een nieuw podcastplatform ontwikkelen.

Door Nicole Stroosnijder op 19/08/2019

13:32 - 19 augustus 2019

Wat doet Digital Natives tijdens een teamdag?

shared by nicole on 05/08/2019

Afgelopen maand hebben wij weer een kwartaallijkse teamdag. Benieuwd wat wij precies doen tijdens zo'n dag? Lees er hier meer over.

Door Nicole Stroosnijder op 05/08/2019

09:57 - 5 augustus 2019

Cultuur+Ondernemen lanceert de Culturele Financieringswijzer

shared by nicole on 15/07/2019

Digital Natives werkte samen met Cultuur+Ondernemen van designsprint naar prototype om vervolgens een nieuw platform op te leveren.

Door Nicole Stroosnijder op 15/07/2019

09:34 - 15 juli 2019

Gemeente Amsterdam presenteert website Nieuw Amsterdams Klimaatakkoord

shared by nicole on 20/06/2019

Op 20 juni presenteert Gemeente Amsterdam tijdens WeMakeThe.City o.a. prototypes waar Digital Natives aan mee werkt.

Door Nicole Stroosnijder op 20/06/2019

12:14 - 20 juni 2019
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden