Digital Natives Digital Natives Digital Natives
Growth Hacking
Onze diensten

Growth Hacking

De doelstelling binnen ons evolvetraject is het realiseren van groei. Dit doen we op basis van growth hacking principes. Growth Hacking is een proces én mindset om gezamenlijk groei te realiseren door constant te data te analyseren, ideeën te verzamelen en te testen wat wel en wat niet werkt. 

Bij Growth Hacking kijk je naar de gehele proces; vanaf hoe mensen op je website komen tot aan hoe je geld verdient aan dit bezoek. In plaats van traditionele kanalen te gebruiken, kijk je bij growth hacking vooral naar alternatieve methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van web scraping, social media en een grote set aan tools om bijvoorbeeld SEO-prestaties te monitoren en A/B-testen uit te voeren.

Growth Hacking sessie

De start van een growth hacking sessie is dat je product of dienst (bijna) helder is en dat je weet welke pijnpunten van je gebruiker dit oplost. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan een Design Sprint of een strategiesessie een goed idee zijn.

Binnen een growth hacking sessie bekijken we welke stadia een gebruiker doorloopt op de website door het pirate funnel canvas in te vullen. Vervolgens bedenken we ideeën hoe we groei gaan realiseren. Dit doen we met een multidisciplinair team bestaande uit bijvoorbeeld een (UX)-designer, developer en een marketeer.

De verschillende stadia binnen de pirate funnel (AAARRR) zijn:

  • Awareness: hoe zorgen we ervoor dat mensen onze website bezoeken?
  • Acquisition: wat is een geconverteerde bezoeker?
  • Activation: wat is het moment dat een bezoeker overtuigt is van ons product of onze dienst?
  • Retention: hoe definiëren we een trouwe gebruiker? Keert deze dagelijks, wekelijks, maandelijks terug?
  • Referral: wat is vitaliteit voor ons? Hoe nodigen onze gebruikers andere gebruikers uit?
  • Revenue: wat is het business model?

Per stadium bepalen we de belangrijkste KPI’s (KPI staat voor Key Performance Indicator). Sta je nog maar in het begin van het evolvetraject? Dan kunnen deze KPI’s de basis bieden voor een meetplan dat we gebruiken voor het inrichten Google Analytics zodat deze KPI’s ook meetbaar zijn.

OMTM

Een vereiste voor succes is focus. Daarom kiezen we binnen de sessie één KPI waar we ons op gaan storten. Dit getal noemen we de one metric that matters (OMTM). Een voorbeeld hiervan is het percentage actieve gebruikers van een dienst.

Inspiratie opdoen

Nadat de OMTM gekozen is proberen we vast te stellen wat conversiebarrières zijn, zoeken we wat voor onderzoek er eerder is gedaan en bekijken we wat concurrenten doen.

Als we een pijnpunt identificeren, proberen we in de huid van de gebruiker te kruipen en te achterhalen wat de reden is van zijn gedrag én nog belangrijker hoe we dit gedrag kunnen sturen. Dit doen we op basis van theorieën uit de psychologie, maar bijvoorbeeld ook op basis van kwalitatieve data zoals interviews, surveys en gebruikersopnames en kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Aan de hand van deze data bedenken we verbeteringen die we op eerst op kleine schaal proberen te valideren.

Ideeën verzamelen en prioriteren

Na de analysefase bedenken we ideeën en schetsen we mogelijke oplossingen uit. Dit gehele proces van ideeën verzamelen duurt ongeveer een uur. Na dit uur heb je met een enorme hoeveelheid aan voorstellen verzameld. De ideeën die we verzamelen prioriteren we op basis van hoe intensief het is om deze wijziging door te voeren en hoe groot het verwachte effect is.

Cyclus van testen, leren en opnieuw testen

Om de ideeën te valideren voeren we bijvoorbeeld A/B-testen uit. Hierbij tonen we een gedeelte van de websitebezoekers de normale versie van de website en de andere groep een versie waarin we één element gewijzigd hebben; bijvoorbeeld de bestelknop, de headline tekst of een foto. Slaat de wijziging aan? Dan voeren we deze door in de gehele website. Converteert de gewijzigde versie niet beter? Dan proberen we er achter te komen waarom dit zo was, documenteren we dit, en gaan we verder met testen totdat we een winnaar hebben. Net zo lang totdat we dat succes hebben bereikt waar we naar op zoek zijn.


Growth hacking team

  • Marije Kools

    Digital Marketeer

  • Renske Lansink

    UX Designer

  • Ezra Pool

    Back-end Developer

Wij ontwikkelen digitale platforms en diensten voor voorwaarts denkende bedrijven.

LawyerlinQ ontwikkelt nieuw digitaal platform met Digital Natives

shared by stephanie on 13/12/2018

LawyerlinQ, de juridische innovator, heeft voor Digital Natives gekozen. Benieuwd wat wij gaan doen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

14:10 - 13 december 2018

Op zoek naar betekenis in Brighton: Digital Natives bij Meaning Conference

shared by stephanie on 13/12/2018

Wij waren bij het 'Meaning Conference' in Brighton. Lees hier onze drie inzichten.

shared by Stephanie Muller

13:54 - 13 december 2018

Fair Wear Foundation kiest Digital Natives als digitale partner

shared by stephanie on 06/12/2018

De komende jaren gaat Digital Natives voor Fair Wear Foundation aan de slag met de ontwikkeling van platforms en services. Lees hier het bericht.

shared by Stephanie Muller

11:29 - 6 december 2018

RegioBank winnaar ‘Beste Website van het Jaar’ in de categorie banken en beleggen

shared by stephanie on 27/11/2018

Digital Natives is als digitale partner bij het project betrokken geweest. Lees hier het bericht. 

shared by Stephanie Muller

09:40 - 27 november 2018

Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!)

shared by stephanie on 15/05/2018

Front-end Developer Riekus is deze week aan het woord. Moeten developers aardig zijn? (spoiler: ja!), lees hier het artikel.

shared by Stephanie Muller

11:56 - 15 mei 2018

Rapid UX Research at Google

shared by stephanie on 01/05/2018

UX designer Renske heeft een artikel geselecteerd op Medium. Hoe kun je in hele korte tijd een UX research uitvoeren? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

12:00 - 1 mei 2018

Why Our Brains Fall for False Expertise, and How to Stop It

shared by stephanie on 16/04/2018

Deze week heeft Digital Marketeer Marije een artikel geselecteerd op Strategy-business.com. Hoe trap je niet meer in de val van je eigen hersenen? Lees het hier.

shared by Stephanie Muller

10:59 - 16 april 2018

Facebook protect, de nieuwe feature van de iOS Facebook app

shared by stephanie on 13/03/2018

Deze week heeft Front-end Developer Wouter een artikel geselecteerd op Wired, over de nieuwe feature van de Facebook app op iOS: Facebook protect. Lees hier meer.

shared by Stephanie Muller

16:08 - 13 maart 2018
Meer laden

Elke dag verzamelen wij hier de beste artikelen voor iedereen met een digitaal hart.

Meer laden